رئیس هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرتی از کاهش ۴۰ درصدی تورهای خارجی در سال ۹۷ خبر داد.

فرودگاه امام خمینی

چمدان نوشت: حرمت اله رفیعی در مورد وضعیت‌ آژانس‌های مسافرتی در سال ۹۷ گفت: شاید هیچ سالی را نداشتیم که وضعیت آژانس‌های مسافرتی در آن، مانند سال ۹۷ بد باشد.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی در به وجود آمدن این وضعیت نقش داشتند که از جمله می‌توان به شرایط بد اقتصادی برای مردم اشاره کرد که سبب می‌شود سفر گزینه آخر انتخاب مردم باشد.

رفیعی نوسانات ارزی را از دیگر مشکلات آژانس‌های مسافرتی دانست و افزود: متاسفانه شاهد بودیم که افرادی خارج از صنف تصمیمات غیرکارشناسی برای ارز در حوزه سفر گرفتند.

او توضیح داد: به خاطر قیمت ارز برای گردشگران خارجی هزینه سفر به ایران به حدود یک سوم گذشته رسید با این آمار توریست ورودی باید ۵-۴ برابر می‌شد اما تعداد توریست‌های ورودی ۲ برابر هم نشده‌ است از طرف دیگر افزایش گردشگر خارجی باید به افزایش درآمد بیانجامد در حالی که چنین نیست.

رفیعی تاکید کرد: تورهای خروجی ما کاهش بسیار چشمگیری داشته‌است و می‌توانیم بگوییم نسبت به سال گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد از تورهای خارجی کم شده‌اند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به چمدان گفت: بسیاری از ایرلاین‌های خارجی به کار خود در ایران پایان دادند و رفتند، این به خاطر مسائل سیاسی نیست بلکه آنها صرفه و مسائل اقتصادی را در نظرگرفتند که پروازهای خود را لغو کردند.

رفیعی ادامه داد: از سوی دیگر بخشی از مسافران تورهای خروجی هوایی مجبور شدند که خروج زمینی را انتخاب کنند، به همین خاطر در ایام اوج سفر شاهد صف‌های طولانی و وضعیت دور از شان مردم ایران در نزدیکی مرزها بودیم. کاش حداقل از نزدیک‌ترین نقاط به مرز در دو کشور پروازهایی برای مردم در نظر می‌گرفتند تا هم مردم هزینه کمتری می‌پرداختند و هم ازدحام شلوغی در مرزهای زمینی کاهش پیدا می‌کرد.

رفیعی عوارض خروج از کشور را یکی دیگر از سیاست‌های غلط در گردشگری خواند و گفت: مشخص نیست چه کسانی روی این سیاست کار کارشناسی کردند؟ این سیاست غلط سبب شد که رسانه‌های معاند هم بسیار به این مساله بپرازند.

او با اشاره به مالیات گرفتن از دفاتر خدمات مسافرتی در حالی که در بدترین شرایط به سر می‌برند، توضیح داد: ما نگفتیم از ما مالیات نگیرند بلکه درخواست ما ۲ سال مهلت تشویقی بود تا چرخ‌های صنعت گردشگری بچرخد، درحالی که شب عید به یکباره به دفاتر مراجعه کرده و شروع به برسی اسناد و مدارک کردند.

رفیعی با بیان اینکه دفاتر خدمات مسافرتی به دلیل شرایط اقتصادی مجبور شدند ۴۰ درصد از نیروهای خود را تعدیل کنند، اظهار کرد: راه افتادن بی‌رویه سایت‌های فروش بلیت معضل دیگری بود، علم روز باید در خدمت اصناف باشد نه اینکه آفتی برای صنف باشند و به اعتماد مردم لطمه بزنند.

کد خبر 435334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha