همشهری آنلاین: نوروز آیین دیرپای شکوفایی و گاه مبارک جشن و سرور ایرانیان است که قدمتی چند سال دارد.

نورزنامه

وقتی می‌آید پیک نغمه خوانی‌اش در همه سراها و شنیده می‌شود. مهرها می‌شکوفند و کین‌ها از یاد می‌روند.

تقارن نوروز با اعتدال بهاری و آغاز فصل گل و بلبل و تحول شکوفه و بزرگی آن را دو صد چندان کرده است به عبارتی بخش عمده‌ای از خجستگی جشن‌های نوروز به برکت همراهی با جشن طبیعت و طراوت است.

بهار فصل شکوفایی، فصل خیزش و رویش دوباره، فصل تغییر و تحول و تدبر، فصل سبز پرکشیدن با بالهای عشق و امید است که نوروز، این یادگار دیرینه نیاکان فرهنگ‌پرورمان در طلیعه آن می‌درخشد. در فصل بهار، در یک تحول شگرف و استثنایی سراسر گسترده وسیع سرزمین ایران، زیبا و باصفاست. ایران، جهانی است در یک مرز؛ سرزمین چهار فصل که اقلیم‌های گوناگون را در پهنه خاک پاک خویش جای داده است و خرمی و خجستگی را یکجا به مردمانش هدیه می‌کند.

عید فرخنده نوروز، نه فقط در مرزهای ایران بلکه در چند کشور همسایه چون افغانستان پاکستان ترکمنستان آذربایجان و بخش‌هایی از کشورهای آسیای میانه عراق ترکیه سوریه هند و چین که در پیشینه دیرینه خود، روزگاری جزئی از این خاک پاک به شمار می آمده‌اند یا در دوره های مختلف گروه‌هایی از ایرانیان به این سرزمین مهاجرت کرده‌اند گرامی داشته می‌شود.

ایرانیان همواره به استقبال بهار و نوروز می روند و از چند هفته قبل از سال نو برای دوستان و عزیزان خویش پیام تبریک می‌فرستند و پس از تحویل سال نو در هر ملاقات دست‌های همدیگر را گرم می فشارند، مصافحه می‌کنند، شادباش می‌گویند و برای یکدیگر آرزوی سلامتی و شادکامی و سالی پر از برکت دارند.

عید شما مبارک، سال نو مبارک، صد سال به این سالها، نوروزتان پیروز، سعادتتان پاینده، عبارت‌هایی‌اند که معمولاً در دید و بازدیدهای عید رد و بدل می‌شوند.

کتاب نوروزنامه؛ مجموعه‌ای است از نوروز و آیین‌های آن به همراه یکصدو پنجاه متن تبریک نوروزی که در چاپی زیبا جمع آوری شده است. این کتاب به همت و کوشش سیدجمال هادیان طباطبائی زواره گردآوری و نوشته شده است.

نوروزنامه در زمستان سال ۹۶ با شمارگان ۲۵۰۰ در قطع رقعی و در ۱۵۲ صفحه با جلد شومیز از سوی نشر یک به بهاء ۳۳۰۰۰ ریال منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند در تهران با شماره ۱۹-۸۸۷۹۴۲۱۸-۰۲۱تماس حاصل فرمایند.

کد خبر 435064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha