سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس میراث فرهنگی و گردشگری نایین گفت: مسجد جامع بافران با قدمت بیش از هزار سال به عنوان نماد تاریخی این شهر در ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافران خواهد بود.

مسجد بافران

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمود مدنیان رییس میراث فرهنگی و گردشگری نایین ، گفت:بنای اصلی مسجد براساس شواهد موجود احتمالا مربوط به قرن چهارم تا ششم هجری قمری می‌باشد که مناره مدور خشتی آن در دوران سلجوقی بناشده و تنها تاریخ موجود دربنا متعلق به ۹۲۶ هجری قمری است.

وی افزود: این مسجد تقریبا مرکزیت بافت قدیم بافران بوده و براساس الگوی مساجد چهار ایوانی بنا گردیده که در دو ضلع شمال و غرب آن دو ساباط نقش پشت بند بنا را بر عهده که این بنا شامل فضاهایی همچون صحن، شبستان و رواق می‌باشد.
به گفته کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری، سرداب یا زیر زمین و تک مناره خشتی که ارتفاع آن ۲۱ متر و دارای ۵۸ پله بوده که از ویژگی‌های این بنای تاریخی محسوب می‌گردد و قسمت بیرونی این مناره خشتی در سال‌های گذشته (حدود ۳۵سال پیش) توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با همت مردم و هیئت امنای مسجد، با آجر مرمت و ترمیم شد که از حالت خشتی بیرون آمد. در اصل این کار حالت سنتی و خشتی مناره که نشانگر ساخت قدیمی آن بود را پوشاند، اما به جهت حفظ این اثر مجبور به ترمیم آن بودند.
مدنیان در پایان خاطرنشان نمود: این آثار بطور مستقیم بودجه سالیانه ندارند و هر زمان که لازم باشد براساس نیاز و اولویت بندی آثار تاریخی و با پیشنهاد میراث فرهنگی بودجه مورد نظر برای اثاری که ثبت ملی باشند در نظر گرفته می‌شود.
کد خبر 435055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha