همشهری آنلاین: جشنواره بین المللی پروین اعتصامی با حضور اساتید زبان فارسی از ایران و کشورهای ترکیه، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و بنگلادش امروز جمعه در تبریز آغاز شد.

جشنواره بین المللی پروین اعتصامی در تبریز آغاز شد

به گزارش ایرنا، در این جشنواره ۲ روزه که به همت انجمن ادبی تبریز و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، بنیاد پژوهشی شهریار در حال برگزاری است، اساتید زبان فارسی به ارایه چکیده ای از مقالات خود درباره پروین و جایگاه شعر و ادب وی می‌پردازند.

دکتر صمد رحمانی، استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه بی‌گمان پروین یکی از نمادهای فرزانگی و هوشمندی و نجابت زن ایرانی است، گفت: بی‌شک پروین بانوی بزرگ شعر ما است.

رحمانی افزود: اگر زنانی که ما از دست داده ایم، چون او باشند، بی‌گمان زنان بر مردان برتری دارند.

استاد دانشگاه زاهدان نیز در مقاله ای با عنوان «ساخت روایت در شعر پروین»، به بررسی های ویژگی های روساختی و زیرساختی شعرهای داستان گونه پروین اعتصامی پرداخت.
دکتر مریم جهان تیغ با اشاره به تکنیک روایی پروین در اشعارش، گفت: روایت پروین روایت ساده ای از یک تفکر فلسفی است که خواننده را با خود همراه می کند.

استاد ادبیات دانشگاه تربیت مدرس نیز بزرگداشت پروین را بزرگداشت اخلاق دانست و گفت: ما در این زمانه سخت به پروین نیاز داریم.

دکتر حسن ذوالفقاری با تاکید بر لزوم ترویج اشعار پروین در بین نسل جوان و شناساندن پروین به جوانان افزود: پروین به گواهی همه نویسندگان و شاعران معاصر، یکی از شاعران بزرگی است که درباره وی مطالب زیادی نوشته شده است.

وی تمثیل پردازی را یکی از ویژگی های برجسته شعر پروین برشمرد و گفت: هیچ شاعری به اندازه پروین به مثل آوری در شعر توجه نکرده است و در مقایسه با شاعران هم عصر، باز پروین مقام اول را دارد.

استاد ادبیات دانشگاه تربیت مدرس، وجه مشترک پروین و شهریار را در مثل آوری شان در شعر و نزدیکی با زبان عامه مردم دانست و افزود: پروین شاعر اخلاق، آموزش و تعلیم است و افزون بر یک میلیون شماره از دیوان شعر پروین تاکنون چاپ شده است.

استاد ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان فارسی دانشگاه سلجوق ترکیه نیز با اشاره به شهرت پروین در ترکیه گفت: پروین در ترکیه هم شهرت زیادی یافته و پژوهشگرن ترکیه ای کارهای پژوهشی و مطالب علمی زیادی درباره پروین نوشته اند.

دکتر علی تمیز ال با بیان اینکه رساله های فوق لیسانس و دکتری زیادی درباره پروین در دانشگاه های ترکیه نوشته شده است، از علاقه دانشجویان ترک به سبک شعر پروین گفت و افزود: پروین در اشعارش به احساس انسانی بیشتر اهمیت می دهد و موضوعات انسانی را در اشعارش بیشتر برجسته کرده است.

به گزارش ایرنا، همزمان با برگزاری این جشنواره از ۶ اثر برجسته با موضوع این شاعر بلند آوازه ایران زمین رونمایی می شود.

کتاب قصه هایی برای نوجوانان براساس شعرهایی از پروین اعتصامی، تالیف مینو امیرقاسمی، ترجمه ترکی اشعار پروین اعتصامی به زبان ترکی آذربایجانی به کوشش مختار صدرمحمدی و سال شمار تفصیلی احوال و آثار پروین اعتصامی نوشته رحیم رئیس نیا از جمله کتاب‌ هایی است که فردا شنبه ٢٥ اسفند در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود

کد خبر 434757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز