همشهری آنلاین: محافظه‌کارترین جناح احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی خواستار کناره‌گیری زودهنگام صدراعظم آلمان آنگلا مرکل شد. این گروه می‌گوید بهتر است مرکل پیش از پایان دوره صدراعظمی، جای خود را به رهبر جدید حزب بدهد.

آنگلا مركل

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، سال گذشته هنگامی که از سمت خود به عنوان رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان کنار رفت اعلام کرد که کار خود در مسند رئیس دولت و  صدراعظم آلمان را تا پایان این دوره ادامه خواهد داد.

اکنون گروهی در اتحادیه متشکل از احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی آلمان می‌گویند بهترین وضعیت برای این اتحادیه این خواهد بود که مرکل پیش از پایان این دوره جای خود را به دبیرکل جدید حزب دموکرات مسیحی، آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر بدهد.

به گزارش "اشپیگل آنلاین" این گروه که خود را حامیان "بازگشت به ارزش‌های مبتنی بر آزادی و اصول" معرفی می‌کنند معتقدند که دولت ائتلافی آلمان در هر صورت در حال فروپاشی است و به همین دلیل بهتر است این جا به جایی هر چه زودتر انجام شود.

الکساندر میچ، رهبر این گروه در مقاله‌ای که در روزنامه "پاساوئر نوی پرسه" منتشر شد می‌نویسد در صورت واگذاری ریاست دولت به دبیرکل جدید حزب دموکرات مسیحی، او می‌تواند با ترمیم کابینه اقدامات ضروری برای تغییر سیاست در آلمان، به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی و امور مهاجران را بهتر به پیش ببرد.

او پیش‌بینی می‌کند که دولت کنونی موسوم به ائتلاف بزرگ به زودی از هم خواهد پاشید زیرا حزب سوسیال دموکرات پس از انتخابات ایالتی پیش‌رو "سرآسیمه" از ائتلاف دولتی بیرون خواهد رفت. آلکساندر میچ می‌افزاید حزب دموکرات مسیحی باید خود را برای این وضعیت آماده کند و برای این منظور لازم است فعالانه تغییر صدراعظم را در دستور کار قرار دهد.

  • خطر فروپاشی ائتلاف بزرگ با کنار رفتن مرکل

پیش از این برخی سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی به واکنش احتمالی حزب سوسیال دموکرات به کناره‌گیری زودهنگام آنگلا مرکل و نشستن آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر به جای او که می‌تواند بر هم زدن دولت ائتلافی باشد به شدت واکنش نشان داده‌اند. توبیاس هانس، رئیس دولت ایالتی زارلند  رفتار رهبران حزب سوسیال دموکرات را "غیرقابل فهم، غیرمسئولانه و مضر برای ادامه ائتلاف بزرگ" خوانده است.

برخی از سیاستمداران سوسیال دموکرات رویکردهای دبیرکل جدید حزب دموکرات مسیحی، از جمله در امور اقتصادی و امور مربوط به مهاجران را محافظه‌کارانه‌تر از دیدگاه‌های آنگلا مرکل ارزیابی می‌کنند و کناره‌گیری زودهنگام او را به معنای پایان ائتلاف بزرگ می‌دانند.

ینس اشپان، وزیر بهداشت در گفت‌وگو با روزنامه "مرکور" مونیخ می‌گوید بحث درباره فروپاشی ائتلاف بزرگ "همیشه" به وسیله سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات مطرح می‌شود.

او با اشاره به طولانی شدن دوره مذاکرات برای تشکیل یک دولت ائتلافی می‌گوید این دولت تازه یک سال از کار خود را پشت سر گذاشته و این حق شهروندان است که از سیاستمداران انتظار داشته باشند به جای دنبال کردن تاکتیک‌های سیاسی در پی حل مشکلاتی باشند که زندگی آنها را به شکل ملموسی بهبود بخشد.

تعدادی از سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات روز جمعه تهدید کرده بودند در صورتی که کرامپ-کارن‌ باوئر پیش از پایان این دوره جانشین آنگلا مرکل شود از دولت ائتلافی خارج می‌شوند.

قرار است روز پنج‌شنبه نمایندگان سه حزب تشکیل دهنده ائتلاف بزرگ (حزب سوسیال دموکرات، حزب دموکرات مسیحی و حزب سوسیال مسیحی) در یک "کمیسیون ائتلاف" گرد هم بیایند و درباره آینده همکاری‌ها خود بحث و تبادل نظر کنند.

آنگلا مرکل حدود یک سال پیش چهارمین دوره فعالیت خود به عنوان صدراعظم آلمان را آغاز کرد. اگر او تا سه سال دیگر و پایان این دوره در سمت خود بماند رکورددار طولانی‌ترین دوره صدراعظمی در تاریخ آلمان خواهد بود.

کد خبر 434658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha