مهدی اسماعیل‌پور-خبرنگار: «مریم بخشی» مدرس آشپزی و کارشناس برنامه‌های تلویزیونی «سیمای خانواده»، «خانه مهر» و «به خانه برمی‌گردیم»، سال‌هاست که در محله‌های غربی تهران از جمله تهرانسر درس آشپزی می‌دهد و برای بانوان علاقه‌مند به پخت‌وپز نام و چهره‌ای آشناست.

آشپزي

در آخرین روزهای سال با بخشی گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم و به‌عنوان عیدی دستور پخت یک شیرینی خوشمزه و ساده را هم از او گرفتیم.  

  •  غذای سرآشپزی می‌سوزد!  

مریم بخشی از همان کودکی به آشپزی علاقه‌ داشت اما بعد از ازدواجش بود که با تشویق و حمایت همسرش، از سال ۱۳۷۶، به شکل جدی آشپزی را شروع کرد. جالب است بدانید به گفته بخشی حتی آشپزهای حرفه‌ای هم ممکن است غذای‌شان بسوزد و خراب شود. بخشی می‌گوید: «هیچ استاد و سرآشپزی را پیدا نمی‌کنید که بگوید هیچ‌وقت غذایش، چه در مرحله یادگیری و چه بعد از آن، نسوخته یا خراب نشده است. خاطره جالبی که از این موضوع دارم به سالگرد ازدواجم بر می‌گردد. با شوق و ذوق کیک خوشمزه‌ای را آماده کردم و داخل فر گذاشتم تا بپزد. بعد از آن سرگرم درست کردن دسر و شیرینی شدم. آنقدر سرگرم بودم که بوی سوختن کیک را هم متوجه نشدم. با آن همه ذوق و شوق کیکی که برای سالگرد عروسی‌ام آماده کرده بودم سوخت و سیاه شد! ‌»

  • درآمدزایی با آشپزی

این بانوی سرآشپز به جوان‌ها و خانم‌های خانه‌دار توصیه می‌کند آشپزی را به‌عنوان شغل جدی بگیرند و روی آن سرمایه‌گذاری کنند. مریم بخشی می‌گوید: «همیشه در کلاس‌های درس یا برنامه‌های تلویزیونی‌ام به خانم‌ها و جوانان تأکید می‌کنم که به آشپزی نگاه حرفه‌ای داشته باشند. آشپزی می‌تواند شغلی خوب به‌ویژه برای بانوان خانه‌دار باشد. خودم ۷ سال در کلاس‌ها و آموزشگاه‌های مختلف دوره دیدم و آشپزی را کامل و حرفه‌ای یاد گرفتم. خانم‌های خانه‌دار می‌توانند با یک فر خانگی و چند قالب شیرینی‌پزی کیک‌های خوشمزه‌ای بپزند و سپس با ذوق و سلیقه آنها را بسته‌بندی کنند و بفروشند. نصف شاگردانی که داشتم امروز در صنعت آشپزی و سفره‌آرایی مشغول کارند. سر بعضی از آنها آنقدر شلوغ است که وقتی برای برنامه‌ای ازشان دعوت می‌کنیم، نمی‌رسند که بیایند.»

  •  با حال خوب آشپزی کنید

بخشی معتقد است غذا زمانی خوشمزه می‌شود که آشپز با انرژی مثبت و عشق و علاقه پا به آشپزخانه بگذارد: «شعار من در آشپزی «یک اتفاق خوشمزه» است. یک اتفاق خوشمزه فقط وقتی می‌افتد که با حال خوب و با انرژی مثبت پا به آشپزخانه بگذاریم و غذا بپزیم. انرژی و حال ما روی مزه و کیفیت غذا تأثیر می‌گذارد. همیشه می‌گویم اگر بی‌حوصله هستید و فقط از سر رفع تکلیف می‌خواهید غذا بپزید بهتر است که اصلاً وارد آشپزخانه نشوید. یک غذای خوب علاوه بر مواد اولیه خوب و کافی و مهارت آشپز، به روحیه و حال خوب آشپز هم نیاز دارد.» 

  • شیرینی گزی

مواد لازم: 
روغن: صاف ۱۱۵ گرم
پودر شکر: ۵۰ گرم
وانیل: ۸/۱ قاشق چای خوری
آرد: ۲۵۰گرم
پسته نیم‌کوب: ۱۲۰ گرم
طرز تهیه: 
روغن و پودر شکر را همراه با وانیل همزن بزنید. آرد را اضافه و با دست مخلوط کنید. سپس خمیر را ۱ تا ۲ بار چرخ و پسته نیم‌کوب را با خمیر مخلوط کنید. خمیر را بین دو کاغذ روغنی قرار داده، به ضخامت نیم تا یک سانت آن را باز کنید و قالب بزنید. سپس شیرینی‌ها را در سینی چرب نشده چیده و داخل فر ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید تا بپزد.

کد خبر 434560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha