جواد قاسمی: همه چیز تو شگفت است؛ تولدت و آن‌چه درباره‌ی تولد تو نقل شده، توانایی خیره کننده‌ات در سخنوری که نامت را تا همیشه در تاریخ زنده نگه‌می‌دارد، شجاعت تو که تصویری ماندنی از تو در خاطره‌ها ساخته است، حق‌طلبی تو که باعث شده برای بی‌شمار آدمیان ترازوی سنجیدن حق باشی و...

ای بودن شگفت، آمدنت مبارك!

حق‌طلبی تو که باعث شده برای بی‌شمار آدمیان ترازوی سنجیدن حق باشی و...

تو خیلی سال پیش حدود ۱۴۵۰ سال قمری پیش از این به دنیا آمدی تا فهرستی از خوبی و لقب‌های زیبا در ذهن‌ها به یادگار بگذاری و متفکران بسیار و هنرمندان بسیاری را به اندیشیدن درباره‌ی خود برانگیزی و در طول سال‌ها و قرن‌ها، انگیزه‌ی خلق آثار هنری گوناگونی به هنرمندان بخشیده‌ای.

گویی تو زمان را در هم پیچیده‌ای و از زمان فراتر رفته‌ای. گویی تو به جهانی دیگرگونه تعلق داری که برای همیشه بر جهان ما تأثیر گذاشته‌ای. تو پیامبر نبوده‌ای، اما گویی معجزه‌های بسیار داری، اصلاً زندگی و شخصیت تو سراسر به معجزه می‌ماند. همین که کسی از ورای قرن‌ها این‌قدر حاضر و زنده باشد معجزه‌ی بزرگی است. باورکردنی نیست، اما تو برای همیشه نو و تازه‌ای، هیچ‌ چیز تو کهنه و قدیمی نشده است. سخنان تو از پس سده‌ها، چونان دریایی زیبا و بی‌کرانه، انسان را به اعماق خود می‌خوانند و شناگران قابل هم از رسیده به آن‌سوی ساحل این دریای شگفت‌انگیز بازمانده‌اند. صیادان خبره و ماهر عمرشان را گذاشته‌اند تا از این دریای شگفت، مرواریدهایی صید کنند و هر یک به آن‌چه صید کرده‌اند شادند.

شاید اتفاقی نباشد که زادروز تو با فاصله‌ای اندک از عید مبعث پیامبر گرامی خدا (ص) قرار گرفته است. گویی این نزدیکی پیامی در بر دارد تا روایت کودکی تو را تکمیل کند. آن‌روزهایی که در خانه‌ی پیامبر و در کنار او بالیدی و قد کشیدی. آن روزهایی که در مرکز توجه او بودی و به قول خودت: «آنگاه که کودک بودی، تو را در کنار خود نهاد و بر سینه خویش جای داد و  تو را در بستر خود میخوابانید، چنان که تنت را به تن خویش می‌سود و بوی خوش خود را به تو می‌بویانید.» (1) زادروزت بر ما و بر همه‌ی حق‌طلبان تاریخ مبارک باد.


پی نوشت:

۱. برگرفته از کتاب «علی از زبان علی» یا «زندگانی امیرمومنان علی‌ (ع)»، اثر دکتر سیدجعفر شهیدی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، صص ۱۰و ۱۱. با تغییر ضمیرها به اقتضای متن و مخاطب گرفتن حضرت.

طرح: ذاکری/ خبرگزاری فارس

کد خبر 434540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز