دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نمی‌توان تفکر را محدود کرد گفت: تولید علم در ایران از سال ۱۹۹۷ پنجاه برابر شد.

تفکر را نمی‌توان محدود کرد/ تولید علم در ایران از سال ۱۹۹۷ پنجاه برابر شد

به گزارش خبرگزاری فارس،  سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سومین کنگره کرسی های نظریه پردازی دانشگاه آزاد، گفت: من هفت نکته در خصوص آزاد اندیشی دارم. نکته اول این است که فکر و اندیشه اساسا آزاد است و اینکه ما شرایط آزادی فکر را فراهم می‌کنیم غلط است زیرا فکر فرا مکان و فرا جغرافیا است.‌ کرسی‌های آزاد اندیشی ظرفیت‌هایی ایجاد می‌کنند تا به این ماهیت توان بیشتری بدهند. این تفکر آزاد گاه می‌تواند تبدیل به یک طاغوت و گاه تبدیل به امری متعالی شود.اما چطور یک فکر می‌تواند تبدیل به امری متعالی شود؟ این اتفاق در پرتو اندیشه رخ می‌دهد و اگر اندیشه در مهار تعلیم و تربیت الهی قرار نگیرد منشاء طاغوت و استثمارجامعه می‌شود. 

وی اشاره کرد: نکته دوم این است که نمی‌توان  فکر را محدود کرد. کسانی که می‌خواهند برای فکر قالب ایجاد کنند امکان این را ندارند زیرا فکر قالب شکنی می‌کند. ما در مسیر آزاد اندیشی باید وسعت و فراخ را برای فکر ایجاد کنیم و نباید روی قالب ها تاکید کنیم.  فکر را نمی شود محدود کرد همانطور که مصداقش در فضای مجازی می‌بینیم.

عاملی با بیان نکته سوم گفت: مرز بین تفکر و نیرنگ مرز باریکی است. فکر  ماهیتا از جنس علم، نور و حکمت است و راه گشاست. اگر ما اهل تفکر کردن، خوب شنیدن باشیم از اهل جهنم نیستیم و این از آیه‌های قران است . مسیری که انسان را به سمت طاغوت و نسیان می‌برد نیرنگ است نه فکر. امروز  دنیای غرب در پزشکی و فناوری پیشرفت کرده ولی خانواده و روابط انسانی را از دست داده است که این پیشرفت ناقص است‌.  شاید این را به عنوان تفکر قلمداد کند اما این نیرنگ است نه اندیشه. 

وی ادامه داد: تفکر بنیادین باید منتهی به فهم خالق هستی شود.علم متوجه خالق هستی نشده است، در دنیای پر از مفاهیم یک داده ای گم شده که آن خدا است.

عاملی اضافه کرد: متوجه نشده اند امروز سکولاریزم جدا شدن خدا از خانواده و نهادهای اجتماعی است ما در تفکر باید بتوانیم مهارت اندیشی را در قالب  حکمت بپر دازیم.

 وی افزود: نوآوری در شکافتن ها در سطح سخت به وجود می‌آید نه در سطح سبک از طرفی احترام به قانون و مسولیت پذیری را باید تقویت کند . 
 
عاملی گفت: فن آوری یک سرمایه پویا است و باعث پیشگیری از فساد می شود.

وی به آزاد اندیشی اشاره کرد و گفت: آزاد اندیشی در گام دوم منشور آینده و جریان انقلاب است و فضای آزاد غیر از آزاد اندیشی است ما توفیقمان به این است که همه دانشگاه ما درگیر نظریه پردازی شود، از طرفی باید بگویم تولید علم ایران در ۱۹۹۷ رتبه هزار بود اما در ۲۰۱۸پنجاه برابر شده است ما بسیار موفق بودیم .

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تدبیر رهبری درباره آزاد اندیشی مهم است به عقیده من نکته ۶ این است که تفکر نقطه ای ذهن کلیشه‌ای است که معمولا ابراز احساسات می کند چون به انحصار یک فرد گفته شده است.

 وی یادآور شد:  تفکر بعدی سطح هندسی است و نوآوری درونش است که امروز اتصال به سیارات مختلف را پیدا می کنیم که در این رابطه باید تفکر را با همه ابعاد ببینیم . اندیشه‌های علمی جوهردار باید برای پیشرفت قدم بردارد این در حالی است که نفس نمی‌گذارد عقل کار کند، فرد جامعه را دچار مشکلات متعدد می کند، پیری آدم های تابع نفس خطرناک است. انسان وقتی تفکر می کند باید بتواند آزاد اندیشی کند.

وی در پایان ادامه داد: این دهه، دهه دانش یکپارچه نام‌گذاری شده است و نگاه چند رشته ای را بوجود می آورد علم متعلق به کسانی است که دارای رویکرد الهی هستند.

کد خبر 434364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha