همشهری آنلاین: محققان شرکت آی بی ام با استفاده از یادگیری ماشینی و آزمایش خون ساده روشی ابداع کرده اند تا بیماری آلزایمر را زودتر از روش‌های معمول ردیابی کند.

الزایمر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، تلاش‌ها برای درمان آلزایمر در گذشته چندان موفقیتی کسب نکرده اما تحقیق جدید شرکت «آی بی ام» روزنه امیدی فراهم کرده است.

گروهی از محققان این شرکت با کمک یادگیری ماشینی روشی برای ردیابی نشانگر زیستی مرتبط با این بیماری در یک آزمایش خون ساده ابداع کرده‌اند. این نشانگر زیستی نوعی پپتید به نام amyloid- beta است.

این روش می‌تواند خطر ابتلاء به آلزایمر را برای هر فرد به طور جداگانه و زودتر از اسکن‌های مغزی ردیابی کند. به این ترتیب پزشکان می‌توانند بهتر از بیماران خود مراقبت کنند.

طبق تحقیقی که در ۲۰۱۷ میلادی منتشر شده، یکی از نشانه‌های اولیه ابتلاء به آلزایمر تغییر غلظت amyloid- beta در مایع نخاعی فرد است.

متأسفانه آزمایش مایع نخاعی فرد عمل خطرناک و گرانی است و یک روش ایده آل به حساب نمی‌آید. در همین راستا دانشمندان «آی بی ام» در پژوهش خود با استفاده از ماشین یادگیری پروتئین‌هایی را در خون ردیابی می‌کنند که می‌تواند غلظت نشانگر گفته شده در مایع نخاعی را اندازه‌گیری کند.به گفته شرکت این نخستین باری است که از یادگیری ماشینی برای این منظور استفاده شده است.

«آی بی ام» قصد دارد همچنان از هوش مصنوعی برای درک بهتر شرایط بیماری‌هایی مانند آلزایمر توسط دانشمندان استفاده کند. هرچند آزمایش مایع نخاعی نتیجه دقیق‌تری را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد اما این شرکت ادعا می‌کند آزمایش خون می‌تواند خطر آلزایمر را با صحت ۷۷ درصد پیش بینی کند.البته این روش هنوز در مراحل اولیه آزمایشگاهی است.

کد خبر 434351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha