همشهری آنلاین: بسیاری از رانندگان فرمول یک در تاریخ این ورزش جان باخته‌اند و اغلب در تصادفاتی هولناک.

دانستی‌ها؛ ایمنی رانندهٔ فرمول ۱

اما امروز رانندگان فرمول یک با وجود سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، امنیت بیشتری دارند و تلفات این مسابقات بسیار کمتر است.

  • محفظه امن

راننده در نوعی صندوق امن یا محفظه نجات می‌نشیند که از الیاف کربن ساخته شده است. ساختار این محفظه کربنی هنگام تصادف، تغییر فرم داده، ضربه و فشار را جذب می‌کند و اگر خودرو آتش بگیرد سیستم اطفا حریق آن فعال می‌شود.

  • محافظ سر و گردن

محافظ HANS نیز حین تصادف از روبرو بسیار کارآمد است. HANS مخفف عبارت «وسیله محافظ سر و گردن» است. کلاه ایمنی راننده با دو بند ارتجاعی به شانه‌بند او وصل می‌شود.

  • کمربند و کلاه ایمنی

کمربند ایمنی رانندهٔ سرعت، با شش کله‌گی یا سکگ مختلف به کابین او وصل می‌شود. کلاه ایمنی از کامپوزیت پیشرفته‌ای ساخته شده که نسبت به ضربه بسیار مقاوم است. پهنای استاندارد منفذ دید کلاه، سال گذشته یک سانتیمتر باریکتر شد، تا از چشم راننده دربرابر پرتابه‌های احتمالی در راه محافظت کند. بالهٔ آیرودینامیکی پشت کلاه هم در سرعت‌های بالا سر راننده را سر جایش نگه می‌دارد.

  • قاب محافظ

در نهایت یک قاب مقاوم کل این محفظه را می‌پوشاند. این قاب که از تیتانیوم و الیاف کربن ساخته شده فقط ۷ کیلو وزن دارد اما می‌تواند وزن یک اتوبوس را تحمل ‌کند.

  • فقط هفت ثانیه

سرانجام خودروی سرعت باید چنان طراحی شود که اگر در تصادف واژگون شد راننده بتواند نهایتا ظرف ۷ ثانیه از آن خارج شود.

کد خبر 434312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha