شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

زینب زینال‌زاده-خبرنگار:جشنواره «شمعدونی» برای نخستین بار است که با شکل و شمایل متفاوت و با هدف جلب مشارکت شهروندان در زیباسازی محله‌ها، به همت سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا می‌شود.

نماهای زیبا در قاب شمعدونی

شهروندان برای شرکت در این جشنواره کافیست از بناهای زیبای خانه، محل کار و کسب یا حتی محل تحصیل و علم عکس بگیرند و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. البته در این میان مدیران سرای محله‌ها هم می‌توانند علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره را راهنمایی کنند. وجود بناهای تاریخی و مراکز تجاری و واحدهای علمی و آموزشی در مناطق مرکزی پایتخت به‌ویژه مناطق ۶ و ۱۲ سبب شده این جشنواره در پهنه مرکزی تهران متفاوت‌تر از سایر مناطق اجرا شود که متولیان طرح در گفت‌وگو با همشهری محله بیشتر توضیح می‌دهند.
 

  • مهدی شیرزاد-سرپرست دبیرخانه ستاد راهبردی مدیریت محله‌های شهر تهران

سازمان زیباسازی شهر تهران، سال‌های پیش، جشنواره‌های «پلاک بهاری» و «پلاک طلایی» را با هدف انتخاب زیباترین نما برگزار می‌کرد. امسال این جشنواره با اندکی تفاوت و با عنوان جشنواره شمعدونی برگزار می‌شود. پاکسازی، بهینه سازی، پیرایش شهری و حذف زوائد بصری بناهای مسکونی، مدارس، مساجد و اصناف و شناسایی ساختمان‌ها و نماهای زیبا برای نهادینه کردن فرهنگ زیباسازی در میان شهروندان و ترغیب مردم به مشارکت در زیباسازی محله‌ها، اهداف مهم جشنواره است.

  «مهدی شیرزاد» سرپرست دبیرخانه ستاد راهبردی مدیریت محله‌های شهر تهران در توضیح بیشتر جشنواره می‌گوید: «جشنواره سال‌های پیش تنها شامل بناهای مسکونی می‌شد اما امسال شهروندان می‌توانند از نماهای زیبای بافت‌های مسکونی، تجاری، اداری و حتی آموزشی عکس بگیرند و در جشنواره شرکت کنند.» او درباره سبب انتخاب عنوان شمعدونی برای جشنواره می‌گوید: «این گل نماد طراوت و زیبایی است و متولیان قصد دارند از طریق این عنوان به شهروندان نشان دهند که زیبایی موجب طراوت و شادابی می‌شود و در حفظ و نگهداری آن باید همگی تلاش کنیم.

امسال در جشنواره شمعدونی فرصتی پیش آمده تا از شهروندان مناطق مرکزی مانند منطقه۶ که دارای بافت تجاری، اداری و آموزشی هستند، شرکت کنند و بتوانند سهمی در زیباسازی محله‌ها داشته باشند.» مشارکت در زیباتر کردن محله‌ها هدف این جشنواره است که شیرزاد می‌گوید: «مردم به دلیل مناعت طبعی که دارند در کنار خانه‌تکانی، دستی هم روی جداره‌های بیرونی خانه و محل کار و کسبشان می‌کشند. این کار به زیباتر شدن محله‌ها کمک می‌کند و وقتی مردم متولی می‌شوند، بی‌شک در حفظ و حراست آنها هم می‌کوشند.

به همین دلیل مدیران سازمان زیباسازی شهر تهران با برگزاری چنین جشنواره‌ای تلاش می‌کنند، زمینه مشارکت شهروندان در امور شهری را فراهم کنند و بر این باورند چنین کارهایی نتایج ماندگار، بهتر و پایدارتری دارد.» به گفته شیرزاد، جوایز جشنواره غیرنقدی است: «سال گذشته برگزیدگان جشنواره، جوایز نقدی دریافت می‌کردند اما امسال جوایز غیرنقدی در قالب تسهیلات خاص مانند مرمت نما و... پیش‌بینی شده است که می‌تواند اتفاق خوبی در این حوزه باشد.» 

  • زیباسازی مناظر محله‌ها

«جشنواره شمعدونی» فرصتی است تا چهره و منظر محله‌ها به همت شهروندان و با همراهی و همکاری مسئولان زیباسازی شهرداری منطقه زیباتر شود. «علیرضا سعادتی» رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۶ با تأیید این موضوع می‌گوید: «مدیران شهری منطقه در حد توان و اختیاراتی که دارند برای زیباسازی منظر و سیمای شهری تلاش می‌کنند اما تجربه نشان داده است هرجا که مردم مشارکت می‌کنند نتایج موفق و بهتری حاصل می‌شود.

سال‌های پیش جشنواره‌ها مربوط به بافت‌های مسکونی بودند و چون بیشترین بافت منطقه ما تجاری، اداری و آموزشی است کمترین شرکت‌کننده را داشتیم اما جشنواره امسال شامل بافت مسکونی، تجاری، اداری و آموزشی می‌شود و به همین دلیل فرصتی است تا شهروندان زیادی از منطقه ما شرکت کنند.» به گفته رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه در این جشنواره، مردم نماهای بیرونی خانه و محل کارشان را با استفاده از حداقل امکانات و بنا به سلیقه و ذوق خودشان طراحی می‌کنند و عکس می‌گیرند: «شرکت در این جشنواره بهانه‌ای است تا مردم با مسئولان شهری همراه شوند و قدمی در رفع مشکلات و زوائد بصری بردارند و محله‌ها را برای زندگی، بهتر و دلپذیرتر کنند.» 

سعادتی بر این گمان است مقاوم بودن گل شمعدونی دلیل انتخاب آن برای جشنواره بوده است: «سال‌های پیش در همه خانه‌ها گلدان شمعدونی وجود داشت و دیدن این گلدان سبب نشاط و طراوت می‌شد. با تغییر سبک زندگی و تبدیل خانه‌های حیاط‌دار به آپارتمان‌های سر به فلک کشیده، موجب دوری مردم از گل و گیاه شده اما هنوز هم هستند کسانی که از این گلدان برای زیبایی بالکن آپارتمانشان استفاده می‌کنند و برای خیلی‌ها نوستالژی است. به همین دلیل نام این گل برای جشنواره انتخاب شده است.»

  • بافت‌های فرسوده آراسته می‌شود 
  • معصومه غلامی-خبرنگار

  بیشترین بافت فرسوده و تاریخی در منطقه ۱۲ قرار دارد و به گفته «علیرضا افتخاری» رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۱۲ زیبا کردن آنها لازم و ضروری است: «اجرای این جشنواره به معنای کوتاهی مدیران شهری در زیباسازی محله‌ها نیست. چراکه متولیان جشنواره قصد دارند با برگزاری آن مردم را ترغیب کنند تا برای زیباکردن محله خود آستین بالا بزنند و در این کار بزرگ سهیم شوند.» به گفته او اطلاع‌رسانی در نواحی ۱۳‌گانه منطقه انجام شده است و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که استقبال شهروندان از چنین جشنواره‌هایی خوب بوده است و امیدواریم امسال هم بتوانیم با همراهی مردم، بخش زیادی از محله‌ها را زیبا کنیم و سهم بیشتری در میان شرکت‌کنندگان جشنواره داشته باشیم.»

بافت‌های تاریخی منطقه حساس هستند و باید با دقت و نظر کارشناسان زیباسازی شوند. افتخاری در توضیح بیشتر می‌گوید: «بخش زیادی از بافت‌های محله‌ها، فرسوده و تاریخی هستند. زیباسازی این‌گونه بافت‌ها باید با حضور کارشناسان باشد تا لطمه‌ای به بافت اصلی وارد نشود. بنابراین شهروندان اگر نیاز به راهنمایی یا کمک داشته باشند می‌توانند به اداره زیباسازی نواحی یا منطقه مراجعه کنند.»

  • نشانی دبیرخانه جشنواره شمعدونی

شهروندان برای شرکت در جشنواره شمعدونی می‌توانند تا ۲۷ اسفند ماه، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره در میدان شهدای هفتم‌تیر، خیابان شهیدمفتح جنوبی، روبه‌روی ورزشگاه شیرودی، نبش خیابان شهید شیرودی پلاک ۲، سازمان زیباسازی شهر تهران، طبقه دوم، معاونت هماهنگی امور مناطق ارسال کنند.

کد خبر 434164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha