همشهری آنلاین: وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز جمعه نسبت به مداخله در امور داخلی ونزوئلا و اعمال تحریم علیه این کشور هشدار داد و با بیان این که درس تاریخ شفاف است گفت: «نباید مسیر فاجعه آمیز گذشته را تکرار کرد.»

وانگ یی چین

به گزارش یورونیوز، این دیپلمات ارشد دولت چین افزود: «دولت چین تا به حال بارها نسبت به عدم مداخله کشورهای دیگر در امور داخلی ونزوئلا و تحت فشار قرار دادن نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری این کشور هشدار داده است. پکن از تداوم گفتگوهای مسالمت آمیز برای رسیدن به راه حل سیاسی میان دولت و مخالفان به منظور تضمین امنیت مردم و ثبات ونزوئلا حمایت می‌کند»

  • دخالت خارجی و تحریم‌ها موجب می‌شود قانون جنگل حاکم شود

اغلب کشورهای غربی خوان گوایدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا را به عنوان رییس‌جمهوری خودخوانده دوره انتقال به رسمیت شناخته‌اند. ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرده تحریم‌های بیشتری علیه ونزوئلا وضع می‌کند، تحریم‌هایی که این بار به ویژه بانک‌هایی را هدف قرار داده که از دولت مادورو حمایت می‌کنند.

وزیر امور خارجه چین در یک نشست خبری در پاسخ به اینکه آیا دولت چین مادورو را به رسمیت می‌شناسد یا اینکه با مخالفان ارتباطی برقرار کرده است یا نه، گفت: «استقلال و حاکمیت کشورهای آمریکای لاتین باید محترم شناخته شود. تصمیم در مورد امور داخلی هر کشوری باید توسط مردم همان کشور اتخاذ شود. دخالت خارجی و تحریم‌ها تنها وضعیت تنش را تشدید کرده و موجب می‌شود تا قانون جنگل حاکم شود.»

  • تنش چین و آمریکا در آمریکای لاتین

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا ماه گذشته خواستار همکاری با السالوادور برای مقابله با «توسعه یغماگرانه چین» در منطقه شده بود. السالوادور کوچکترین و پرتراکم‌ترین کشور منطقه آمریکای مرکزی است.

از سوی دیگر، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین می گوید: «پیشرفت قابل توجه در روابط چین و کشورهای آمریکای لاتین هیچ کشور ثالثی را هدف قرار نداده است. روابط میان دو طرف انتخابی درست بر پایه منافع مشترک بلند مدت بوده و نباید تحت تاثیر مداخلات قرار گیرد.»

  • وام در برابر نفت

پکن از جمله کشورهایی است که حمایت خود از دولت نیکلاس مادورو را دریغ نکرده است. چین در یک دهه گذشته در قالب وام در برابر قراردادهای نفتی، ۵۰ میلیارد دلار به دولت ونزوئلا وام داده است. البته چین با رویکرد انرژی مورد نیاز برای اقتصاد رو به رشد خود را تضمین کرده است.

چین در عصر حاضر حضور فعال‌تری در آمریکای لاتین دارد، حضوری که موجب نگرانی آمریکا شده است. واشنگتن در مقابله به مثل با پکن، روابط تجاری و سیاسی خود را با تایوان گسترش داده است.

نقض «چین واحد» با نزدیک شدن ترامپ به تایوان

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا پیش از این پیش‌نویس قانونی را امضا کرده بود که بر اساس آن سیاستمداران آمریکایی می‌توانند به جزیره تایوان سفر کنند و مقام‌های بلندپایه تایوان هم می توانند در آمریکا با مقام‌های این کشور دیدار کنند. این اقدام آمریکا با انتقاد چین همراه شده است. چین از آمریکا می‌خواهد تا به سیاست «چین واحد» احترام بگذارد.

پکن بر چین واحد متشکل از هنگ کنگ، ماکائو و تایوان تاکید دارد. ایالات متحده سال ۱۹۷۹ میلادی این خواست پکن را به رسمیت شناخته است. با این حال برنامه‌های اقتصادی چین در کشورهای آمریکای لاتین و تلاش آمریکا برای نزدیک شدن به تایوان بر روابط سیاسی و تجاری دو کشور سایه افکنده است.

کد خبر 434035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha