همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در پی بارندگی‌های اخیر و جاری ‌شدن سیلاب از سمت کشور افغانستان، پس از دو دهه آب به بخش‌های شمالی تالاب بین‌المللی هامون وارد شد.

تالاب

به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان وحید پورمردان در این باره گفت: به‌ دنبال بارندگی‌های اخیر در حوزه آبریز هیرمند در افغانستان و افزایش جریان ورودی آب به رودخانه فراه رود این کشور از صبح امروز پس از ۲ دهه خشکسالی آب وارد بخش‌های بش دلبر و مسجدک در شمال تالاب بین‌المللی هامون سیستان شده است.

وی گفت: تاکنون بیش از ۳۰ کیلومتر آب در این مناطق و در عمق تالاب هامون پیشروی داشته و هر لحظه به حجم ورودی آب و آبگیری بخش‌های شمال تالاب افزوده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: تمامی موانع سد راه مسیر ورود آب به‌ویژه خاکریزهای مرزی برداشته شده است.

وی بیان کرد: تالاب هامون سیستان هفتمین تالاب بین‌المللی دنیاست که بیش از ۲ دهه به دلیل قطع جریان آب رودخانه هیرمند افغانستان خشک شده است.

تالاب بین‌المللی هامون در زمان پرآبی یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود که با مساحتی حدود ۵۷۰۰ کیلومتر مربع و دامنه عمق یک تا پنج متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.

این تالاب از سه بخش «هامون پوزک» در شمال شرقی، «هامون صابُری» در شمال و «هامون هیرمند» در غرب و جنوب غربی سیستان شکل گرفته است.

بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابُری در خاک افغانستان و بقیه هامون‌ها در خاک ایران قرار دارد.

سطح هر یک از هامون‌ها بسته به میزان آب ورودی، فصول پر بارش، خشکسالی‌ها و ترسالی‌ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه‌های فصلی دیگر است که در زمان پرآبی هر سه هامون به هم متصل شده و تالاب بزرگ بین‌المللی را تشکیل می‌دهند.

قطع کامل آب رودخانه هیرمند سبب خشکیدن تالاب بین‌المللی هامون شده و در ۱۸ سال گذشته بستر خشکیده این تالاب به محل تاخت و تاز برخی خودروها، چرای دام‌ها و برداشت شن از آن به دور از چشم ماموران و در نهایت به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

کد خبر 433816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha