همشهری آنلاین: نخستین جشنواره چهل سال ایثار و پایداری در قاب اینفوگرافیک با عنوان «رسم سرخ» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

رسم سرخ

در این مراسم حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی در سخنانی با اشاره به سالروز تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران توضیح داد: روز ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۵۸ امام خمینی فرمان تشکیل این بنیاد را اعلام کردند. که در آن سال نشان از ریزبینی و زیرکی ایشان داشت.

وی افزود: امام از همان دوران ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به فکر جامعه ایثارگر و فداکار بود. تا پیش از پیروزی انقلاب ما س ۳۰۰۰ شهید از سال ۴۱ به بعد داشتیم. البته در دوران دژخیمان قبل نیز شهدای حضور داشتند که خانواده آنها پیکرهایشان به صورت شبانه دفن کرده بودند. رسیدگی به خانواده ایثارگران و انجام کارهای فرهنگی دو محوری هستند که وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران را تشکیل داده‌اند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز جنگ تحمیلی توطئه‌های متعددی علیه نظام نوپا جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. همچنین ترورهای انجام شد که همین موارد سبب تشکیل ۴ هزار پرونده در بنیاد شهید در آن سال‌ها شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: در جنگ تحمیلی نیز ما ۲۳۰ هزار شهید، ۵۶۲ هزار جانباز و ۴۳ هزار آزاده را تقدیم کردیم جنگ برای ما گران تمام شد و هزینه بسیاری داشت. اکنون آزادی امنیت و افتخاری که داریم از برکت فداکاری ایثارگران است.توجه به امور فرهنگی جامعه ایثارگران نیز یکی دیگر از وظایف ما است. برگزاری جشنواره رسم سرخ نیز در همین راستا به کار خود امروز پایان خواهد داد. ما در زمینه دیدار با خانواده شهدا در قالب طرح سپاس سالانه ۳۲۰ هزار دیدار داریم. و در این مدت با حضور رئیس جمهور با به بیش از ۱۰۰ خانواده شهید سرکشی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اکنون در آستانه روز شهید قرار داریم در ابتدای کار تنها ۱.۷ کشور می‌دانستند که روز ۲۲ اسفند به نام روز شهدا نامگذاری شده است. اما اکنون بیش از ۵۰ درصد جامعه نسبت به این روز آگاهی دارند. ما وظیفه داریم که به روش‌های گوناگون اطلاعات و واقعیت‌های جنگ و چهل سال انقلاب اسلامی به نسلمان معرفی کنیم. این فرهنگ ریشه در عاشورا دارد. و همواره باعث موفقیت‌های ما بوده است. خانواده شهدا نیز در همین زمینه باید خاطرات خود را بیان کنند.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه نسل جوان ما در معرض خطر است توضیح داد: می‌خواهند نسل جوان را از انقلاب بگیرند و خطرات مسمومی نسل جوان را تهدید می‌کند ما در این شرایط مسئول هستیم و نباید بگویم امام زمان خودش ظهور می‌کند و به کارها می‌رسد. ما باید جوانان را آگاه کنیم. امروز آمریکا و سرمداران او علیه انقلاب توطئه می‌کند. بنابراین ش رایط ایجاب می‌کند به روش‌های نو و جدید به موضوع ایثار و شهادت بپردازیم تا جامعه‌ای پایدار و سالم داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم دکتر سعیدرضا عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی فضای مجازی در سخنانی گفت: ما با یک نظام الگوریتمی جدید و باسواد طرف هستیم. به همین دلیل باید از سواد اطلاعات تصویری درستی برخوردار باشیم. سواد مجازی یعنی سوادی که فرد را به یک توانایی مسلط می‌کند تا صفر تا صد یک فرآیند را قدرت و مرحله به مرحله طی کند.

وی افزود: نقص‌های ما در فضای سایبری ناشی از فقدان در نظر گرفتن الگوریتم‌ها است. این الگوریتم‌ها در اصل رهیافت‌های علمی دانشمند ما خوارزمی به شمار می‌آید. در همین راستا مقام معظم رهبری نیز تاکید فراوانی برای فضای سایبری داشته‌اند. بنابراین ما باید قدرت سایبری‌مان از آمریکا بالاتر باشد. چرا که تمام رفتار و عادت‌ها و سلایق ملت ایران توسط غربی‌ها و آمریکا تحلیل می‌شود. بنابراین باید ظرفیت‌های خود را بازخوانی کنیم با داده شدن اطلاعات، با الگوریتمی شدن داده‌ها و طبیعی شدن واقعیت‌های مجازی در قالب واقعیت گسترده مواجه هستیم. ما اگر بتوانیم این محیط را به محیط ارزشی و الهی تبدیل کنیم آسیبی نخواهیم دید.

عاملی یادآور شد: سواد اینترنتی ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت است و ما با توجه به پیشرفت‌ها ناگزیریم در عین حرکت برنامه‌های خود را عملی کنیم. ما باید جامعه را از نظر سواد رسانه‌ای توانمند کنیم. قطعاً با کنترل نسل‌ها موفق نخواهیم بود. بنابراین باید بتوانیم سواد تحلیلی را ارتقا دهیم تا بد و خوب را تشخیص بدهیم. استفاده از ظرفیت فرهنگ ایثار و شهادت یکی از راه‌های است که می‌توانیم انتخاب برتر را رقم بزنیم.

وی تاکید کرد: دنیای غرب در بحران اخلاق و تنهایی به سر می‌برد و در این دنیا اطلاعات پاک برایشان جاذبه دارد اما جهان هنرنمایی تصویری است و باید جلوه‌های بصری و جاذبه‌های خود را به دقت عرضه کنیم. در این زمینه باید بتوانیم یک الگوریتم ایرانی اسلامی ایجاد کنیم. ایران جمهوری اسلامی با آمریکا باید تفاوت ماهوی متفاوتی داشته باشد. و پلت فروم خودمان را داشته باشیم. چرا که پردازش ذهن نسبت به تصویر ۶۰ هزار برابر قدرتمندتر است بنابراین از خلاقیت در این عرصه مهم است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر مراسم اختتامیه جشنواره رسم سرخ دکتر یونس شکرخواه استاد روزنامه نگاری و ارتباطات گفت: دلیلی برای قدردانی از من وجود ندارد من صرفا در سال ۱۳۶۵ یک مقاله در این باره نوشتم اما در این زمینه اکنون نام‌های فراوانی هستند که به گرافیک خبری و اطلاع رسان  پرداخته‌اند. خانم مرضیه امیرخانی یک رساله در سال ۱۳۸۲  و خانم دکتر مریم سلیمی بعدها با دو رساله و آقایان کامران افشار مهاجر و علی قنواتی نیز از جمله پیشگامانی بودند که سال‌ها پیش در رابطه با اینفوگرافی  کارهای نظری و عملی انجام دادند. عمر گرافیک خبری خوشبختانه زیاد نیست و ما هم فاصله چندانی با جهان‌نداریم.

وی افزود: در این زمینه همچنان جای پیشرفت وجود دارد اما باید توجه داشته باشیم که اینفوگرافیک، نقاشی نیست بلکه تبلور بصری عینیات است و به تعبیر دیگر تجلی عینیاتی است که در آنجا خبرنگاری و گزارشگری نبوده است و در واقع کار تیمی به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، یونس شکرخواه استاد دانشگاه تهران در این مراسم با بیان اینکه یک شهید تنها یک عکس نیست بلکه یک خانواده، قبلیه و تبار است، اظهار داشت: یک شهید را نباید تنها به یک عکس تبدیل کنیم چراکه او عمق، پرسپکتیو و ریشه دارد. ما کم ریشه هستیم و کم وقت می‌گذاریم.

وی به اهمیت دادن نسبت به کارهای شهدا تاکید کرد و گفت: کار شهدا را تباه نکنیم؛ من از ساعت هشت صبح آثار اینفوگرافیک رسم سرخ را دیدم. این آثار هنوز به متن وفادارتر هستند تا تصویر؛ قطعاً هیئت داوران که ۳۰۰ اثر را داوری کرده‌اند به کیفیت اهمیت خواهند داد. لطفاً کیفیت را قربانی کمیت نکنید و عجله نکنید که یک شبه بخواهیم گرافیک خبری تولید کنیم بلکه با حوصله نگاه کنیم و ورق بزنیم و کار را به جایی برسانیم که ارزشمند باشد.

این استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: باید به شهدا ادای دین کرد اما نه با سرعت و کپی‌کاری و کمیت؛ بلکه شریفانه و صبورانه باید به شهدا ادای دین کنیم.  دکتر شکرخواه افزود اما نام دیگر استاد سید فرید قاسمی است که  یک گنج بزرگ است و می‌تواند در تاریخ مطبوعات ما ریشه‌های گرافیک اطلاع‌رسان و خبری را به تصویربکشد. قسم خورده به شما می‌گویم که گرافیک خیلی زودتر از سال ۱۹۸۲ که یواس‌ای تودی به ان پرداخت  در این مرز و بوم جریان داشته است.

شکرخواه گفت: امیدوارم روزی سیدفرید قاسمی گنجینه تاریخی اسناد و مدارک خودش را باز کند و با یک فرصت و با پشتیبانی مناسب بتواند دارایی ما را در این زمینه بیرون بکشد تا تاریخچه گرافیک اطلاع‌رسان و گرافیک خبری در روزنامه‌های ایران به دست بیاید.

وی خطاب به روزنامه نگاران اظهار داشت: دوستان روزنامه نگار؛ گرافیک؛ هیچ محتوای ضعیفی را نجات نمی‌دهد. قوی کار کنید تا کار گرافیکی قوی‌تر تولید شود.

در بخش دیگر این مراسم سلیمی ضمن قرائت بیانیه اختتامیه جشنواره رسم سرخ توضیح داد: این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در هفت محور از ۲۲ آذر تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری برگزار شد. ۱۳۹ نفر در آن شرکت کردند و ۳۰۰ اثر در بخش‌های اینفوگرافیک ایستا و متحرک برای ما ارسال کردند.

وی افزود: هشت داور در دو مرحله به داوری آثار پرداختند و در نهایت ۹ نفر برگزیده مشخص شدند. همچنین ۱۱ اثر دیگر به دلیل کیفیت کارشان در نمایشگاه فرهنگی نمایش خواهد داده شد. آثار از سطح قابل قبولی برخوردار بودند و با این وجود غلبه آثار ایستا بیشتر بود.

کد خبر 433729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha