دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

ساکنان محله امامزاده حسن(ع) که با کوچه‌پسکوچه‌های محله خود آشنا هستند پیش از آنکه سراغ فروشگاه‌های پوشاک و پاساژهای رنگارنگ دو راسته بازار امامزاده‌حسن(ع) بروند به کوچه‌ شهید نیک‌پی سر می‌زنند تا خریدی ارزان و مناسب داشته باشند.

ساکنان محله امامزاده حسن(ع) که با کوچه‌پسکوچه‌های محله خود آشنا هستند پیش از آنکه سراغ فروشگاه‌های پوشاک و پاساژهای رنگارنگ دو راسته بازار امامزاده‌حسن(ع) بروند به کوچه‌ شهید نیک‌پی سر می‌زنند تا خرید

با آنکه نام شهید «محمود نیک‌پی» بر سر در کوچه نصب شده، اما در میان اهالی محله امامزاده حسن(ع) به کوچه «جعفر جنی» معروف است. روش کاسبی خاص «جعفر علی‌اکبر» سبب شهرت این کوچه شده است. در این گزارش علی‌اکبر دلیل این شهرت عجیب را توضیح می‌دهد. «جعفر علی‌اکبر» از قدیمی‌ترین کاسبان بازار پوشاک امامزاده حسن(ع) است که از سال‌ها پیش به «جعفر جنی» معروف شده است. او می‌گوید:

«آن زمان که کوچه و خیابان‌های اینجا خاکی بود و در محله امامزاده حسن(ع) فروشگاه پوشاک یافت نمی‌شد تولیدی‌های پوشاک پایتخت را زیر پا می‌گذاشتم تا لباس‌های ارزان‌قیمت تهیه کنم و با سودی ناچیز به مردم کم‌بضاعت اینجا بفروشم. من ۲ دهنه مغازه بزرگ داشتم که تا سقف آن لباس چیده شده بود. اما تر و فرز بودم و هر ۲ مغازه را همزمان می‌چرخاندم. مشتریانم که می‌دیدند در چشم بر هم زدنی جلویشان ظاهر می‌شوم و سفارش خریدشان را انجام می‌دهم به من لقب «جن» دادند.» کم‌کم آوازه جعفر جنی ارزان فروش تا محله‌های دیگر هم رسید و این کوچه به نام کوچه جعفر جنی معروف شد.

علی‌اکبر روزهایی را به خاطر می‌آورد که مردم محله‌های مختلف شهر جلو مغازه‌اش صف می‌کشیدند و او با قناعت و خوش انصافی درآمد قابل توجهی به دست می‌آورد. علی‌اکبر اکنون صاحب یکی از فروشگاه‌های پوشاک محله است و دیگر مثل گذشته سرش آنقدر شلوغ نیست که مجبور شود به قول خودش مثل جن جلو مشتریانش ظاهر شود، اما باز هم اهالی امامزاده حسن(ع) این کاسب خوش‌اخلاق محله را به نام «جعفر جنی» می‌شناسند.

کد خبر 433671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha