زهرا بلندی-خبرنگار: از سال‌ها پیش دغدغه‌اش کشف و پرورش استعدادهای ورزشی است.

ورزش

مربی کاراته‌ای که علاوه بر آموزش این رشته در مجموعه‌های ورزشی منطقه، ۱۵ سال است قسمتی از خانه‌اش را به جایی برای تربیت رایگان استعدادهای ورزشی بستگان و آشنایانش اختصاص داده است. «علی نوری» رئیس هیئت کاراته جنوب غرب تهران نقش پررنگی در پرورش استعدادهای مختلف ایفا کرده و اکنون شاهد درخشش تعداد زیادی از آنها در مسابقات بین‌المللی، کشوری و استانی است. برای آشنایی بیشتر با این مربی و شاگردانی که موفقیت‌های بزرگ و کوچک خود را مدیون حمایت‌های او هستند، در یکی از جلسات تمرین خانوادگی با آنها همراه شده‌ایم.

پیدا کردن خانه ورزشکاری که اهل محل به واسطه افتخارهای خود و خانواده‌اش به خوبی او را می‌شناسند، حتی در کوچه‌پسکوچه‌های شهرک پرجمعیت صاحب‌الزمان(عج) کار سختی نیست. با راهنمایی اهالی بعد از بوستان قائم(عج) به خانه‌اش می‌رسیم. اینجا خانه مربی ۵۶ ساله‌ای است که سابقه عضویت در تیم‌ملی کاراته و جوجیستو و همچنین مربیگری تیم‌ملی و تیم دانشجویان کاراته کشور را در کارنامه‌اش دارد. سراسر دیوار کناری ساختمان را بنرهای عرض تبریک پوشانده، از پیام‌های تبریک برای درخشش در مسابقات تیمی گرفته تا مقام‌های رده‌بندی انفرادی. از طریق همین نشانه‌ها متوجه می‌شویم که او چندی پیش برای سومین سال مقام قهرمانی و نایب قهرمانی مسابقات کاراته پیشکسوتان کشور را در سبک‌های کومیته و کاتا از آن خود کرده است. درِ کوچکی در ضلع شرقی خانه تعبیه شده که به عبور و مرور هنرجویان اختصاص داده شده است. همراه نوری از همین در وارد زیرزمین می‌شویم.

کاراته‌کاها با لباس‌های یک شکل در باشگاه نُقلی که فضای کسب افتخاراتی بزرگ را برایشان فراهم کرده، در حال تمرین هستند. همگی با دیدن مربی به او عرض احترام می‌کنند. نوری با اشاره به اینکه این جمع شامل برادر، خواهرها، دختران، پسران، خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌هایش می‌شود، می‌گوید: «تربیت کاراته‌کاهای موفق در جنوب شهر با نگاه وی‌ژه به بستگانم همیشه از مهم‌ترین اهدافم بود. با همین رویکرد از سال ۱۳۶۳ به‌صورت جدی وارد حرفه مربیگری شدم.» دبیر هیئت کاراته جنوب غرب که یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایش پرورش استعدادهای خانوادگی است، می‌گوید: «۳۵۰شاگرد در منطقه۱۸ دارم و یک تیم که طی سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ مقام‌های متعدد کشوری را از آن خود کرده، اداره می‌کنم. ۳۵ نفر از اعضای فعال این تیم جزو بستگانم هستند که مدال‌های بسیاری در سطح بین‌المللی، کشوری، استانی و منطقه‌ای به دست آورده‌اند.»

  • یک خانواده کاملاً ورزشی 

در جلسه تمرین امروز ۱۴ نفر از شاگردان خانوادگی حضور دارند. حاضران کنار هم ایستاده‌اند و هریک برای رفع ایرادهایشان حرکت‌های نمایشی را مقابل نوری به اجرا می‌گذارند. در این میان راضیه، خواهر نوری درحالی‌که با عنوان «پدر کاراته فامیل» از برادرش یاد می‌کند، می‌گوید: «بعد از فوت پدر، برادرم تنها حامی ما بود. او نه تنها در حوزه ورزش، بلکه در امور دیگر هم کمک حال همه ماست.» وی ادامه می‌دهد:

«در گذشته امکاناتی برای فعالیت بانوان در رشته‌های رزمی وجود نداشت، اما با حمایت برادرم، من و دختران دیگر فامیل با علاقه‌ای که انگار موروثی بود به این رشته روی آوردیم و حاصل آن برای من رسیدن به جایگاه مربیگری بود.» فرضعلی، برادر ۵۰ ساله نوری، که او هم با کسب عناوین متعدد، حالا خودش مربیگری می‌کند، می‌گوید: «انگیزه برادرم برای موفقیت در این رشته آنقدر زیاد بود که به مرور همه ما را به این رشته علاقه‌مند کرد.» وقتی از این کاراته‌کا که صاحب مدال‌های بین‌المللی است سؤال می‌کنیم که چرا بعد از سال‌ها فعالیت هنوز هم در جلسات تمرین برادرش شرکت می‌کند، می‌گوید:

«در این منطقه مربی خوبی مثل نوری پیدا نکردم که بخواهم برای پیشرفت نزد آنها بروم و هنوز هم در جلسات گروهی خانوادگی از او نکات بسیاری می‌آموزم. ضمن اینکه فضایی صمیمی بین اعضای گروه حاکم است و همه با جدیت به دستورات مربی عمل می‌کنند.» چشم‌مان به «صبا محمدی» دختر نوجوانی که چندی پیش مدال طلای مسابقات بین‌المللی کاراته جام پایتخت را از آن خود کرده بود، می‌افتد. او با بیان اینکه آموزش کاراته را از کودکی نزد دایی‌اش آغاز کرده، می‌گوید: «وجود یک مربی چون علی نوری برای همه خانواده یک نعمت بزرگ است که باید قدرش را بدانیم. همه ما کاراته را از کودکی با او آغاز کردیم و حالا هم ۳ روز در هفته بدون پرداخت شهریه با مربیگری عمه‌ام در اینجا تمرین می‌کنیم. برگزاری جلسات رفع اشکال در حضور استاد نوری هم یک‌بار در ماه اجرا می‌شود.» 

  • شاگردان دیروز، مربیان برجسته امروز

برادر و خواهر نوری از نخستین شاگردانش هستند که پله‌های موفقیت را همگام با او پیموده‌اند و این روزها در امر مربیگری و اداره سالن ورزش کمک حال برادر هستند. «فرضعلی نوری» ‌ که فعالیت در این رشته را از سال ۱۳۶۳ آغاز کرده در رده سنی جوانان موفق به کسب مدال‌های استانی و کشوری متعددی شده و ۶ دوره مقام قهرمانی کارگران ایران در رده سنی بزرگسالان را کسب کرده است. او همچنین از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ عضو تیم‌ملی بوده و در مسابقات برون مرزی سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ مقام‌های اول، دوم و سومی را از آن خود کرده است.  

  • قهرمان مسابقات بین‌المللی

«امیرحسین نوری» پسر ۱۷ ساله نوری، از چهره‌های شاخص این گروه است. او از ۳ سالگی به‌صورت جدی نزد پدرش با ورزش کاراته آشنا شد. این کاراته‌کا که دارنده دان ۲ کاراته است، بعد از کسب مدال‌های متعدد استانی و کشوری نهایتاً چندی پیش مقام قهرمانی مسابقات آسیایی در بخش کاتا و مسابقات بین‌المللی سبک ایتوسوکا را از آن خود کرده است.

کد خبر 433664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha