همشهری آنلاین: بوتفلیقه که به رغم اعتراض‌ها برای پنجمین دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده وعده داد پیش از پایان دوره کنار برود. او همچنین وعده داده دست به اصلاحات سیاسی در الجزایر بزند، با این همه حرکت‌های اعتراضی ادامه دارد.

عبدالعزیز بوتفلیقه

عبدالعزیز بوتفلیقه، پس از سکته قلبی در سال ۲۰۱۳ به شدت بیمار است و کمتر در محافل عمومی ظاهر می‌شود

به گزارش دویچه وله، شب گذشته، یک‌شنبه ۱۲ اسفند (سوم مارس)، همزمان با اعلام رسمی نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر بار دیگر تظاهرات گسترده‌ای علیه او در شهرهای مختلف به راه افتاد.

بلافاصله پس از اعلام این خبر هزاران نفر در الجزیره، پایتخت الجزایر و دیگر شهرهای بزرگ این کشور به خیابان آمدند و علیه رهبر ۸۲ ساله کشور دست به اعتراض زدند.

بوتفلیقه وضع جسمی بسیار نامناسبی دارد و پس از یک سکته قلبی در سال ۲۰۱۳ کمتر در محافل عمومی حضور داشته و بیشتر برای مداوا و مراقبت‌های پزشکی در سوئیس به سر برده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان ثبت‌نام رسمی عبدالعزیز بوتفلیقه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در ماه آوریل به وسیله رئیس ستاد انتخاباتی او انجام شده و گفته می‌شود رئیس جمهوری الجزایر در حال حاضر در ژنو حضور دارد.

عبدالغنی زعلان، پس از تحویل تقاضای بوتفلیقه به شورای قانون اساسی، در جمع خبرنگاران به خواندن بیانیه‌ای از او پرداخت که در آن وعده انجام اصلاحات سیاسی و کناره‌گیری پیش از خاتمه دوران پنج‌ساله ریاست جمهوری داده شده است.

  • کناره‌گیری زودرس، قانون اساسی جدید

در این بیانیه به نقل از رئیس جمهوری الجزایر آمده است که او در صورت پیروزی در انتخابات یک مجمع ملی تشکیل می‌دهد که وظیفه برگزاری انتخابات زودرس را برعهده خواهد داشت و بوتفلیقه از نامزدی در این انتخابات صرف‌نظر می‌کند.

این مجمع ملی همچنین وظیفه خواهد داشت که زمینه اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را فراهم کرده و پیش‌نویس یک قانون اساسی را تدوین کند که به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد. بوتفلیقه در بیانیه خود این اقدامات را زمینه‌ساز "تولد یک جمهوری نوین" در الجزایر عنوان کرده است.

رهبران اپوزیسیون الجزایر در اعتراض به نامزدی مجدد بوتفلیقه، شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده‌اند. نخست‌وزیر پیشین الجزایر نیز در شمار تحریم‌کنندگان قرار داد. او در انتخابات ریاست جمهوری پنج سال پیش رقیب اصلی بوتفلیقه بود و او و حامیانش را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرده است.

در همین حال تظاهراتی که طی ده روز گذشته هر روز تکرار شده همچنان ادامه دارد. بسیاری از معترضان با توجه به بیماری شدید بوتفلیقه نامزدی مجدد او در انتخابات را "توهین به شهروندان الجزایر" می‌خوانند و معتقدند در سال‌های گذشته اداره‌کننده واقعی کشور نزدیکان "فاسد" رئیس جمهوری بوده‌اند.

  • بزرگترین تظاهرات پس از "بهار عربی"

به گزارش رویترز تظاهرات روز یکشنبه در الجزیره بزرگترین حرکت اعتراضی از زمان جنبش‌های موسوم به "بهار عربی" در سال ۲۰۱۱ بوده است. این خبرگزاری به نقل از محافل دیپلماتیک شمار تظاهرکنندگان را ۷۰ هزار نفر اعلام می‌کند. حرکت‌های اعتراضی در الجزایر در روزهای گذشته بیش از پیش با سرکوب و اعمال خشونت نیروهای امنیتی روبرو شده است.

الجزایر پهناورترین کشور قاره آفریقا محسوب می‌شود که به رغم داشتن منابع قابل توجه نفت و گاز با مشکلات اقتصادی و اجتماعی عمیقی روبروست. بیکاری و گسترش فساد در دستگاه اداری و سیاسی از معضلات اصلی این کشور به شمار می‌روند.

بوتفلیقه از حدود دو دهه پیش و پس از یک دوره طولانی جنگ‌های داخلی در الجزایر قدرت را در این کشور به دست گرفت و با تغییر قانون اساسی در سال ۲۰۰۹ توانست برای سومین و چهارمین بار به عنوان رئیس جمهوری در راس یک حکومت خودکامه باقی بماند.

الجزایر در دهه ۱۹۹۰ جنگ‌های داخلی خونینی را پشت سر گذاشت که مطابق برآوردها در جریان آن حدود ۲۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 433655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha