یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفیر چین در ایران یکشنبه (14بهمن) با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایرنا در این دیدار، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، چین را از مهمترین شرکای ایران خواند و گفت: نحوه عمل چین درخصوص پرونده هسته‌ای ایران درسازمان‌های بین‌المللی و حمایت از مواضع به حق ایران می‌تواند تاثیر مهمی درآینده روابط دوکشور داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی در دیدار با سفیر جدید چین افزود: ازدولت چین انتظار داریم که در پرونده هسته‌ای ایران بادشمنان استعمارگر همکاری ننماید و نیز باتوجه به همکاری‌های روزافزون دوکشور،انتظار نداریم که بانکهای چینی تحت فشار آمریکا از همکاری مناسب دریغ نمایند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سوابق تمدنی دوکشور رامشعشع دانست وگفت: تاثیر روابط کهن گذشته دوملت، امروز نیز در گسترش روابط فرهنگی، سیاسی و تجاری موثر است و می‌توان بااتکا به این موضوع زمینه‌های وسیع همکاری میان دو کشور را فعال کرد.

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه چین را بعنوان کشور با جمعیت بسیار و وسعت سرزمینی، دارای جایگاه مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز درمنطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس دارای نقش موثر و تعیین‌کننده است و دو کشور با روابط مستحکم با یکدیگر می‌توانند در سطح منطقه و حتی بین‌المللی تعیین‌کننده باشند.

هاشمی رفسنجانی، گسترش روابط دوکشور درحوزه‌های مختلف انرژی و تجاری و رفع موانع دراین خصوص را خواستار شد و فشار قدرتهای بزرگ درخصوص ایجاد موانع میان همکاری دو کشور را بی‌اهمیت عنوان کرد.

شیائویان شیه، سفیر جمهوری خلق چین نیز دراین دیدار موضوع هسته‌ای جمهوری‌اسلامی ایران را از طریق گفت‌وگو و رایزنی قابل حل دانست و گفت: مسیر دیپلماتیک بهترین راه برای حل موضوع است.

وی انعطاف پذیری طرف‌های درگیر در خصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را مهم بیان کرد و افزود: طرح موضوعاتی مانند تحریم‌های اقتصادی و تجاری، همگان را متضرر می‌سازد.

سفیر چین بااشاره به سوابق تمدنی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: مراودات سیاسی و تجاری و اقتصادی دو کشور مراحل جدیدی را طی می‌کند.

کد خبر 43357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز