پرنیان سلطانی - خبرنگار:

مترو

۲۰ خرداد سال ۱۳۹۶ بود که با افتتاح ۷ ایستگاه میدان بسیج، میدان محمدیه، بریانک، کمیل، شهید نواب صفوی،  دانشگاه تربیت‌مدرس و میدان صنعت ۲۲ کیلومتر از خط ۷ مترو به بهره‌برداری رسید و این برای ساکنان محدوده منطقه۲ که فقط در نوار جنوبی منطقه‌شان ۴ ایستگاه مترو دارند اتفاق بسیار خوبی به حساب می‌آمد. اما خوشحالی اهالی شمال غرب تهران در این خصوص دوام زیادی نداشت؛ چون ۴ماه و ۱۸ روز بعد و با روی کارآمدن شورای‌شهر پنجم، این خط مترو به دلیل نداشتن هواساز و هواکش در مسیر بهره‌برداری شده و آنچه خطرات جانی برای مسافران عنوان شده بود تعطیل شد.

چند ماه بعد در تیر سال ۱۳۹۷ با رفع نواقص خط ۷ مترو و تأمین ایمنی مسافران، دوباره ۵ ایستگاه مهدیه، بریانک، کمیل، رودکی و نواب آغاز به کار کردند اما شهروندان پایتخت‌نشین به‌ویژه اهالی پهنه شمالی تهران هنوز چشم‌انتظار راه‌اندازی دوباره ایستگاه‌های «تربیت مدرس» و «میدان صنعت» هستند؛ ایستگاه‌هایی که در محدوده منطقه ۲ که در آن روزانه قریب به یک میلیون و ۵۰۰ هزار سفر انجام می‌شود حکم کیمیا را دارند. در گزارش این شماره پای صحبت مسئولان شهری نشستیم تا به پاسخ این سؤال برسیم که ایستگاه‌های خط ۷ مترو واقع شده در محدوده منطقه ۲ سرانجام چه زمانی راه‌اندازی می‌شوند؟  

منطقه ۲ یکی از مناطق وسیع و پرجمعیت شهر تهران است. به گواه آمارهای موجود از این منطقه شمال غربی پایتخت اکنون در محدوده ۴ هزار و ۷۶۳ هکتاری منطقه جمعیتی بالغ بر ۶۹۲ هزار نفر سکونت دارند. به این تعداد، جمعیت شناوری را که هر روز برای کار، تحصیل یا بهره‌مندی از مراکز رفاهی و خدماتی راهی این تکه از شهر می‌شوند هم اضافه کنید تا دریابید این منطقه قرار گرفته در پهنه شمالی تهران تا چه اندازه پر تردد و پرمراجعه است. اما با این وجود سهم ساکنان و مراجعه‌کنندگان به منطقه ۲ از ناوگان حمل‌ونقل عمومی فقط ۴ ایستگاه مترو، یک خط بی. آر. تی، ۶۹ خط تاکسی و ۱۳خط اتوبوس است.

«امیرحسین حیدرنیا» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ در این خصوص می‌گوید: «براساس مطالعات جامع حمل‌ونقل که سال ۱۳۹۶ انجام شده است منطقه ما در روز ۷۸۵ هزار سفر، تولید و ۶۵۶ هزار سفر جذب می‌کند که در مجموع روزانه یک میلیون و ۴۴۱ هزار سفر می‌شود.» او می‌افزاید: «این در حالی است که به‌رغم دیدگاه اولیه‌ای که درباره وضع معیشتی ساکنان مناطق پهنه شمالی تهران وجود دارد برخی از شهروندان مانند سرایداران و پرستاران که صرفاً برای کار راهی این مناطق می‌شوند نیاز مبرمی به افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارند. نبود جای پارک کافی و ترافیک سرسام‌آور خیابان‌ها هم مسائل دیگری است که اهمیت افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی در این منطقه را نشان می‌دهد.»

  •  ۱۱ ایستگاه جدید در راه است 

حاصل تفکری که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ درباره آن صحبت می‌کند افزایش تعداد ایستگاه‌های مترو منطقه ۲ در نتیجه راه‌اندازی خطوط ۶ و ۷ مترو است. این‌طور که مدیران مترو تهران می‌گویند با راه‌اندازی خط ۷ مترو، ۸ ایستگاه باقرخان، دانشگاه تربیت‌مدرس (پل نصر)، بوستان گفت‌وگو، برج میلاد تهران، میدان صنعت، شهید دادمان، میدان کتاب و یادگار امام(ره) و با راه‌اندازی خط ۶ مترو، ۳ ایستگاه تقاطع سرسبز-مرزداران، تقاطع بزرگراه یادگار امام(ره) -مرزداران و تقاطع شیخ فضل‌الله نوری و بزرگراه جلال آل احمد به ایستگاه‌های مترو منطقه ۲ اضافه خواهد شد. اما نکته قابل توجه این است که با ایجاد ایستگاه‌های تلاقی خطوط در مترو، شهروندان این محدوده از شهر که تا پیش از این فقط در ۲ خط مترو فرهنگسرا-صادقیه و شهید کلاهدوز-ارم سبز امکان‌ تردد داشتند به یکباره به همه خطوط مترو پایتخت دسترسی پیدا می‌کنند.  

  •  ایستگاه‌های باقیمانده 

اما اینکه استارت اضافه شدن ایستگاه‌های مترو جدید به منطقه ۲ چه زمانی زده می‌شود سؤالی است که «علی امام» مدیرعامل شرکت مترو به آن پاسخ می‌دهد: «محدوده ایستگاه نواب تا میدان صنعت که شامل ایستگاه‌های تربیت‌مدرس و میدان صنعت می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ضمن اینکه در این مدت ایستگاه هلال‌احمر هم با تجهیز پله‌برقی‌هایش راه‌اندازی می‌شود.» «پیروز حناچی» شهردار تهران نیز به تازگی در نشست خبری با اصحاب رسانه از آماده بودن خط ۷ مترو و ترخیص ۸۵‌درصد واگن‌های مترو از گمرک خبر داد و گفت: «خبر خوش برای شهروندان تهرانی این است که خطوط ۶ و ۷ مترو به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند.»

  •   «تربیت‌مدرس» ایستگاه تلاقی خطوط ۶ و ۷ 

ایستگاه مترو «تربیت‌مدرس» یکی از ایستگاه‌های شمالی خط۷ مترو است که در تقاطع بزرگراه‌های جلال آل احمد و چمران قرار دارد. این ایستگاه مترو در عمق ۳۱ و نیم متری زمین ساخته شده و طول آن مانند همه ایستگاه‌های خط ۷ مترو ۱۶۰‌متر است. همچنین برای ایستگاه مترو تربیت مدرس، ۴ ورودی در ۴ طرف تقاطع بزرگراه‌های جلال و چمران در نظر گرفته شده تا دسترسی شهروندان پل گیشا به این ایستگاه راحت‌تر صورت بگیرد. اما بدون شک ویژگی اصلی این ایستگاه قرار گرفتن آن در محل تلاقی خطوط ۶ و ۷ مترو است که به مسافران این ایستگاه امکان دستیابی به ایستگاه‌های جدیدترین خط مترو در حال ساخت پایتخت را هم می‌دهد.  

  •   ایستگاه پرمراجعه‌ای به نام میدان صنعت 

ایستگاه مترو میدان صنعت یکی از ایستگاه‌های ۲۶گانه خط ۷ مترو تهران است که به نظر می‌رسد از دیگر ایستگاه‌های این خط پرمراجعه‌تر باشد. این ایستگاه با طول ۱۶۰‌متر در تراز منفی ۱۷ و نیم متری از سطح زمین ساخته شده و ویژگی اصلی‌اش محل قرارگیری آن در یکی از اصلی‌ترین میدان‌های پهنه شمالی پایتخت است. این ایستگاه درست در نزدیکی پایانه‌های تاکسی و اتوبوس قرار گرفته و مسافرانی که قصد عزیمت به این ایستگاه را دارند می‌توانند به راحتی با یکی از این وسایل حمل‌ونقل عمومی خود را به ایستگاه مترو میدان صنعت برسانند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در حوالی این ایستگاه مترو ۲۴ خط اتوبوس و ۲۲ خط تاکسی مستقر است تا مسافران به‌راحتی به سرتاسر پایتخت مراجعه کنند.  

  •  همه‌چیز درباره خط بنفش 

خط ۷ مترو که در نقشه خطوط راه‌آهن شهری تهران و حومه به رنگ بنفش است عمیق‌ترین خط مترو تهران به حساب می‌آید. چون از زیر تمامی خطوط مترو شهر تهران عبور می‌کند و با تمامی این خطوط تقاطع دارد. این خط که از «ورزشگاه تختی» در جنوب‌شرق تهران آغاز شده و به «یادگار امام(ره)» در شمال غرب پایتخت ختم می‌شود ۲۶ ایستگاه دارد که از این تعداد ۸ ایستگاه آن با نام‌های باقرخان، دانشگاه تربیت‌مدرس (پل نصر)، بوستان گفت‌وگو، برج میلاد تهران، میدان صنعت، شهید دادمان، میدان کتاب و یادگار امام(ره) در محدوده منطقه ۲ پایتخت قرار دارد.

از تیر امسال ۵ ایستگاه میانی مهدیه، بریانک، کمیل، رودکی و نواب به طول ۶ کیلومتر در قالب فاز نخست خط ۷ مترو به بهره‌برداری رسیده و گفته می‌شود تا پایان سال ایستگاه‌های «هلال‌احمر»، «دانشگاه تربیت‌مدرس» و «میدان صنعت» هم افتتاح می‌شوند. این در حالی است که مسئولان پروژه خط ۷ مترو تهران قول داده‌اند تا تابستان سال آینده تمامی ۲۶ ایستگاه این خط زیر بار مسافرگیری بروند. مطالعات درباره این خط مترو که با تمامی خطوط موجود پایتخت تقاطع دارد نشان می‌دهد که خط ۷ یکی از شلوغ‌ترین خطوط مترو تهران خواهد شد. به این‌ترتیب که در مرحله نخست روزانه حدود ۴۰۰ هزار مسافر از طریق این خط جابه‌جا می‌شوند که این عدد بعد از کامل شدن خط به یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر در روز نیز می‌رسد.

کد خبر 433527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha