همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام اینکه وزارت آموزش‌ و پرورش مسئول اصلی اجرای سند تربیت جنسی است، گفت: سایر دستگاه‌ها هم باید کمک‌رسان اجرای این سند باشند اما در این زمینه مشکلاتی مشاهده می‌شود.

دكتر سعيدرضا عاملي

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی در جلسه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این مطلب افزود: هدف اصلی از تدوین و تصویب سند، اجرای کامل آن سند است و اگر این هدف محقق نشود، اصلاً تدوین و تصویب سند لزومی ندارد.

وی در تشریح سازوکار جدید برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: قبل از تصویب مصوبات نظرات دستگاه مسئول، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و سازمان‌های برنامه‌ و بودجه و اداری و استخدامی اخذ خواهد شد تا مصوبه در روند اجرا به مشکل برنخورد.  دستگاه‌های عضو شورا هم باید پیشنهادهای خود را نیز به صورت لایحه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند.

عاملی افزود: استاندارد شدن و ایجاد یک قالب یکسان برای همه مصوبات نیز باید مدنظر باشد و رویکردهای تخصصی و علمی به سیاستگذاری را باید تقویت کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: اسناد باید قابلیت سنجش و پردازش در مرحله اجرا را داشته باشند و به همین دلیل اهداف باید ملموس، منطقی، زمانمند، قابل ارزیابی و قابل دستیابی باشند.  فقدان مشخصه‌های مهم اسناد راهبردی به صور مختلف در سایر اسناد راهبردی نظام هم مشاهده می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اهداف اسناد باید به صورت مشخص قابل پیگیری باشند، خاطرنشان کرد: اگر برنامه و پیشنهاد از جانب دستگاه مسئول به صورت لایحه ارائه شود همان دستگاه پیگیر اجرا هم خواهد بود و هم در طرح مسئله و هم در فرایند کردن آن احساس مالکیت خواهد داشت.

عاملی در بخش دیگر این جلسه،  با اشاره به نقش رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی، گفت: رهبری حضرت امام(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مدظله‌العالی» از جنس رهبری انبیاء و اولیاء الهی است و با تکیه به این رهبری الهی توانسته‌ایم تمام دشواری‌های مسیر ۴ دهه گذشته را طی کنیم.

وی با اشاره به بیانیه «گام دوم انقلاب»  افزود: بیانیه گام دوم انقلاب هم شامل آسیب‌شناسی گذشته و هم ظرفیت‌شناسی آینده است. مقام معظم رهبری با نگاه به گذشته، ۳ هدف برای آینده مقرر کردند که توجه کامل و همه‌جانبه به این اهداف ضامن موفقیت نظام و انقلاب در آینده است.

دکتر عاملی گفت: تأکید اول ایشان بر خودسازی است؛ زیرا اخلاق بنیان همه فعالیت‌هاست و مهار نفس توسط عقل موجب توانمندی بیشتر عقل می‌شود.  در روابط اجتماعی اگر خودسازی نباشد، دائم با تعارض و تضاد مواجه خواهیم شد و سازگاری به معنای همکاری و هم‌افزایی برای حل مشکلات در سایه خودسازی و اخلاق به دست می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، «جامعه‌پردازی» که به عنوان یک تعبیر دقیق توسط رهبر معظم انقلاب به کار رفته است را تعبیری ظریف‌تر از «جامعه‌سازی» دانست و افزود: «جامعه‌پردازی»  حاصل یک خواست و جوشش درونی است و حاوی نکات دقیق انسانی و الهی است.

دکتر عاملی ادامه داد: هنجارهای اجتماعی برای افراد جامعه پناهگاه ایجاد می‌کند و در این زمینه ممکن است هنجارهای ناپسند به دلیل جذابیت‌های کاذب به پناهگاه افراد تبدیل شوند.  به جای اعتراض باید مسائل درک شود تا بفهمیم چرا مردم به این مسائل جذب می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از «معنویت‌گرایی» به عنوان دیگر تاکید رهبر معظم انقلاب نام برد و اظهار داشت: ایشان در کنار «معنویت‌گرایی»، «تمدن‌سازی»  را نیز مورد توجه قرار داده‌اند. به قول یکی از متفکرین غربی «خلاقیت»  می‌تواند قاعده و قانون ایجاد کند و این قاعده و قانون توسط سایرین تبعیت خواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنانش،  ظرفیت ایجاد شده در فضای مجازی را یک قابلیت مهم و مستلزم استفاده بهینه دانست و گفت: تمام ۷ توصیه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به علم و فرهنگ ارتباط دارد و این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی را سنگین کرده است.  به همین منظور با همه اجزای دبیرخانه و نهادهای مرتبط در این زمینه تبادل نظر شده است.  شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده هم در این زمینه وظیفه دارد و باید در مورد این متن مهم پیشنهاد و طرح ارائه کند.

وی با بیان اینکه جامعه ما دیگر «مخاطب»  نیست بلکه «کاربر»  است و این کاربر اقتضائات و مسائل خود را دارد، تصریح کرد: این «کاربر»  دیگر یک «کنشگر»  مستقل است و تولید محتوا می‌کند و برای خود تشخص و فردیت قائل است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: فضای مجازی، فضای ابرقدرت‌هاست و رهبر معظم انقلاب برای مقابله با این سلطه یکجانبه، بر ارتقای قدرت نظام اسلامی در فضای مجازی تأکید کرده‌اند.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و قابلیت‌های کشور برای تولید محتوا در فضای مجازی، افزود: تولید محتوای مناسب و با توجه به خصوصیات مخاطبین باید توسط نهادهای حوزوی مورد توجه باشد.

کد خبر 433365
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha