گروه شهری: بودجه سازمان میراث ‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در حالی افزایشی 88/118 درصدی داشته که یکی از مولفه‌های رشد این بودجه مربوط به ساخت 10‌موزه جدید در کشور است.

این رشد در بودجه این سازمان در حالی بیش‌بینی شده است که بودجه عمرانی آن نیز رشد 200‌درصدی را پیش‌رو دارد اما دراین میان نشانی از ارتقا  و رشد بودجه بخش ایمنی و امنیت موزه‌ها به چشم نمی‌خورد. در حالی که با گذشت دو سه ماه از زمان سرقت از موزه رضا عباسی نه تنها هنوز سارق یا سارقان به دام نیفتاده‌اند که هنوز سامانه‌های امنیتی و ایمنی مناسبی نیز برای آن به کار بسته نشده است.

در تهران دست‌کم 10 موزه فعال است که زیر نظر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اداره می‌شود و به جز تعدادی که به تازگی به سامانه‌های امنیتی مجهز شده‌اند، سامانه‌هایی قدیمی در آن فعال بوده یا اساسا با ضعف‌هایی مواجهند.

افشین کرمی، مدیر کاخ موزه سعدآباد در این باره با تاکید بر اینکه رشد در بودجه به تناسب صورت گرفته و بحث تجهیز موزه‌ها هم مد‌نظر بوده تاکید کرد ما همواره باید با این فکر پیش برویم که هیچ‌گاه در امنیت کامل نیستیم تا بتوانیم به‌خوبی از میراث گذشتگان حفاظت کنیم.
با توجه به ثبت 450 موزه در کشور سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای سال جاری ساخت 10 مخزن امن را در نظر گرفته بود که بودجه‌ای 2 میلیارد و 500 میلیون تومانی را شامل می‌شد و از این مقدار به گفته مسعود نصرتی، مدیرکل موزه‌های این سازمان، 800 میلیون‌تومان سهم تجهیز موزه‌ها به سامانه‌های حفاظتی و امنیتی و مقامت در برابر سارقان است که به هر موزه حدود یک میلیون و800 هزار تومان اعتبار می‌رسد.

با این وصف در بودجه سال آینده سازمان میراث‌فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری مشخص نیست برای تجهیز موزه‌ها به سامانه‌های امنیتی چه باید کرد.

سرقت از موزه‌های کشور گرچه خیلی در آمار جایی ندارند اما خاطرات تلخی را در ذهن موزه‌داری ما برجای گذاشته‌اند. آنچه در همه سرقت‌های انجام شده برجسته است  ضعف سامانه‌های امنیتی در برابر سارقان است.

رحمت‌الله رئوف، مدیر وقت پاسداران میراث فرهنگی نیز پس از سرقت از موزه فرش ایران تاکید کرد: « ما در زمینه مسایل امنیتی موزه‌ها دچار ضعف هستیم اما این ضعف مدیریتی نیست بلکه امکانات و پشتیبانی ما ضعیف است و البته نیروی انسانی ضعف اصلی ماست».

کد خبر 43300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز