سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو مومیایی دزدیده‌شده در فرودگاه مصر توقیف شد. این مومیایی‌های باستانی در اقدامی غیرقانونی درحال انتقال به یک کشور اروپایی بود. تجارت آثار باستانی در مصر ممنوع و حکم آن دو سال حبس و یا پرداخت جریمه نقدی است.

موميايي

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، اسکنرهای ایکس‌ری فرودگاه بقایای یک مومیایی را در بسته‌بندی‌هایی که قرار بود به بلژیک منتقل شود، شناسایی کردند.

بقایای کشف‌شده که شامل یک دست، بخشی از دست چپ، دو ساق پا و دو قسمت از پا که از مچ جدا شده‌اند است، به دو مومیایی متعلق است که داخل یک جفت بلندگو پنهان‌ شده بودند.

پس از آن‌که مسؤولان فرودگاه مصر این اعضای بدن را کشف و ضبط کردند، باستان‌شناسان آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند و اعلام کردند که آن‌ها به دوران باستان تعلق دارند. اعضای این مومیایی‌ها به منظور ترمیم به موزه مصر واقع در قاهره منتقل شدند.

طبق قوانین محافظتی آثار باستانی مصر که در سال ۱۹۸۳ تصویب شد، تمام آثار باستانی که از مصر نشأت می‌گیرند متعلقات این کشور محسوب می‌شوند. این قانون هرگونه مالکیت خصوصی اشیایی را که دارای ارزش تاریخی و یا باستانی هستند منع می‌کند. این قانون شامل بقایای انسان و یا حیوان نیز می‌شود.

تجارت آثار باستانی مصر به شدت ممنوع است و جابه‌جایی این آثار به خارج از کشور بدون دریافت مجوز رسمی از مقام‌های آثار باستانی، جریمه و حکم زندان به مدت دو سال را در پی دارد. به منظور اجرای این قانون، هیئت ویژه باستان‌شناسی که اعضای کشف‌شده مومیایی توسط آن‌ها شناسایی شده است، همواره در فرودگاه قاهره مستقرند.

با وجود این تمهیدات، قاچاق آثار باستانی همچنان پابرجا است. در سال ۲۰۱۶ آثاری که ارزش آن‌ها معادل ۵۰ میلیون دلار برآورد شده بود به طور غیرقانونی از مصر به ایالات متحده منتقل شد.

در حقیقت غارت مناطق باستانی مصر به طور چشمگیری از سال ۲۰۱۱ به دنبال تحول‌های سیاسی و بی‌ثباتی‌های اقتصادی افزایش پیدا کرده است.

بررسی تصاویر ماهواره‌ای بیش از ۱۰۰۰ مکان باستانی در سراسر مصر در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ نشانگر آثار ناشی از غارت بسیاری از مناطق است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که غارت این مناطق بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ دوبرابر بوده است.

کد خبر 432997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha