همشهری آنلاین: مشاور رئیس سازمان محیط زیست در امور بین‌الملل ضمن تاکید بر حضور فعالانه و مؤثر ایران در کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط زیستی گفت: از هر هزار نفر یک نفر در جهان در معرض آسیب‌های ناشی از انتشار جیوه و مشتقات آن قرار دارد.

ناصر مقدسي

به گزارش ایسنا، ناصر مقدسی امروز (۶ اسفند) در سمینار ملی و کارگاه آموزشی اجرای کنوانسیون «میناماتا» که در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای فعال در خصوص کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده است و سعی داریم منافع ملی خود را در تعامل با کنوانسیون‌های بین‌المللی مد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: نگاه و سیاست جمهوری اسلامی ایران آن است که در فرایندهای مربوط به کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی حضور فعال و مؤثر داشته باشد به‌طوری که در جریان کنوانسیون‌های بازل، روتردام و استکهلم حضور فعال داشته است و همواره سعی داشته‌ایم از این طریق برای بهبود شرایط محیط زیست کشورمان اقدام کنیم.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور بین‌الملل با تاکید بر این که «میناماتا» یک کنوانسیون جدید و جوان به شمار می‌آید، گفت: موضوع و هدف کنوانسیون «میناماتا» کنترل عنصر شیمیایی جیوه است که به‌طور گسترده‌ای در حوزه‌های صنعت و بهداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقدسی تاکید کرد: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی ۱۱ میلیون نفر در جهان، تحت تأثیر آسیب‌های ناشی از انتشار جیوه هستند. به عبارت دیگر از هر هزار نفر یک نفر در جهان در معرض لطمات ناشی از انتشار جیوه و مشتقات آن قرار دارد.

وی با اشاره به این که سازمان حفاظت محیط زیست مسئول اجرایی اهداف کنوانسیون «میناماتا» است، گفت: هدف کنوانسیون «میناماتا» حذف تدریجی و کاهش مخاطرات جیوه همچنین ایجاد یک جایگزین مناسب برای یک عنصر شیمیایی و کنترل استفاده از آن در فعالیت‌های صنعتی و بهداشت است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور بین‌الملل تاکید کرد: البته بر اساس احکام ۴ و ۵ سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌ محیط زیست، ابلاغیه مقام معظم رهبری سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت جلوگیری از آلودگی اتمسفر و خاک را بر عهده دارد و این سازمان مکلف شده که به‌طور سیستماتیک آلودگی‌های آب و هوا و خاک را پایش کند.

به گزارش ایسنا، کنوانسیون «میناماتا» با هدف کنترل عنصر جیوه در مرداد ماه سال ۹۶ در سطح بین‌المللی لازم‌الاجرا شد و جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از یک ماه به‌طور رسمی الحاق خود را به این کنوانسیون بین‌المللی اعلام کرد.

کد خبر 432872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha