همشهری آنلاین: نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار با درخشش خیره‌کننده رنگین‌پوستان، سخنرانی احساسی و سیاسی اسپایک لی و غافلگیری لحظه آخر در معرفی برنده جایزه بهترین فیلم به پایان رسید.

اسپايك لي در آغوش ساموئل جكسن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر، از چهار جایزه‌ای که امسال در اسکار ۲۰۱۹ در بخش‌های بازیگری اهدا شد، سه جایزه به رنگین‌پوستان رسید و فقط اولیویا کولمن بریتانیایی در بخش بهترین بازیگر زن با «سوگلی» برنده اسکار شد. ماهرشالا علی با «کتابچه سبز» افتخار سال گذشته (با «مهتاب») را تکرار کرد و رجینا کینگ برای «اگر بیل استریت زبان داشت» جایزه برد. اسکار بهترین بازیگر مرد هم به رامی ملک مصری‌تبار برای «حماسه کولی» رسید.

اسکار نود و یکم تا لحظه‌های پایانی تقریبا بر اساس پیش‌بینی‌ها پیش رفت و درست لحظه‌ای که همه منتظر شنیدن نام یکی از دو فیلم «رُما» و «ستاره‌ای متولد می‌شود» بودند، نام «کتابچه سبز» در پاکت بیرون آمد. تازه‌ترین تجربه کارگردانی پیتر فارلی داستانی درباره تبعیض نژادی در آمریکایی دهه ۱۹۶۰ دارد و رسیدن مهم‌ترین جایزه شب پرستاره اسکار به آن نشان داد آکادمی اسکار پس از چند سال سفیدنمایی، حالا دیگر گام در راهی تازه نهاده است.

آلفونسو کوارون مکزیکی پس از بردن دو جایزه بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، سومین بار برای گرفتن اسکار بهترین کارگردان با «رما» روی صحنه آمد و البته رقابت برای کسب اسکار بهترین فیلم را به «کتابچه سبز» باخت. بردلی کوپر و لیدی گاگا هم چند دقیقه پس از اجرای Shallow اسکار بهترین ترانه را با همین آهنگ به دست آوردند. لیدی گاگا در بخش بهترین بازیگر زن با «ستاره‌ای متولد می‌شود» نامزد بود.

یکی از سیاسی‌ترین لحظه‌های اسکار ۲۰۱۹ جایی بود که اسپایک لی با آن لباس بامزه برای گرفتن جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی برای «بلککلنزمن» روی صحنه آمد و خودش را انداخت در آغوش ساموئل ال جکسن. فیلمساز سیاهپوست که نخستین اسکار غیرافتخاری خود را می‌گرفت، از حاضران در دالبی تیه‌تر خواست در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده کاری کنند آمریکا دوباره نوعدوستی و انسان بودن خود را به دست آورد.

لی در نطق احساسی خود گفت: «امشب در پیشگاه مردم جهان سپاسم را نثار پیشینیانم می‌کنم که کشورمان را با نسل‌کشی مردم بومی اینجا بنیان نهادند. وقتی انسان بودن خود را بازیابیم، لحظه‌ای ماندگار خواهد بود. انتخابات ۲۰۲۰ همین نزدیکی‌هاست. بیاید همه‌مان مجهز شویم و سمت درست تاریخ بایستیم. باید انتخابی اخلاقی بین عشق و نفرت انجام دهیم.» او سال ۲۰۱۵ یک اسکار افتخاری از آکادمی گرفته بود.

فهرست برندگان جوایز اسکار ۲۰۱۹ در ۲۴ بخش از این قرار است:

بهترین فیلم: کتاب سبز

بهترین کارگردانی: آلفونسو کوارون، رُما

بهترین بازیگر مرد: رامی ملک، حماسه کولی

بهترین بازیگر زن: اولیویا کولمن، سوگلی

بهترین بازیگر مرد مکمل: ماهرشالا علی، کتابچه سبز

بهترین بازیگر زن مکمل: رجینا کینگ، اگر بیل استریت زبان داشت

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: کتاب سبز/ پیتر فارلی، نیک واله‌لونگا، برایان هیز کری

بهترین فیلمنامه اقتباسی: بلککلنزمن، چارلی واکتل، دیوید رابینوویتز، کوین ویلمات، اسپایک لی

بهترین انیمیشن بلند داستانی: اسپایدرمن: درون دنیای عنکبوتی

بهترین فیلمبرداری: رُما، آلفونسو کوارون

بهترین طراحی لباس: پلنگ سیاه

بهترین تدوین: حماسه کولی، جان آتمن

بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان: رُما، آلفونسو کوارون (مکزیک)

بهترین چهره‌پردازی و مو: معاون

بهترین موسیقی متن: پلنگ سیاه، لودویگ گورانسن

بهترین ترانه: کم‌عمق از ستاره‌ای متولد می‌شود

بهترین طراحی صحنه: پلنگ سیاه

بهترین تدوین صدا: حماسه کولی

بهترین صداگذاری: حماسه کولی

بهترین جلوه‌های تصویری: اولین انسان

بهترین مستند بلند: انفرادی آزاد، الیزابت چای واسارهی و جیمی چین

بهترین مستند کوتاه: پریود. پایان جمله، رایکا زهتابچی

بهترین انیمیشن کوتاه: بائو، دومی شی

بهترین فیلم کوتاه: پوست، گای ناتیو

کد خبر 432837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha