شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آْنلاین: تاریخچه، اسناد و عکس‌هایی از مرکز حفظ و اشاعه موسیقی که با تلاش دوساله پیمان سلطانی و مهدی حبیبی گردآوری شده است، در قالب چندرسانه‌ای عرضه خواهد شد.

پیمان سلطانی، رهبر ارکستر ملل و ‌آهنگساز که ریاست کار گروه موسیقی ایکوم را عهده داراست ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت: از دوسال قبل به اتفاق آقای حبیبی که مسئولیت آرشیو و کتابخانه مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما را عهده دارند، به جست و جو در منابع و اسناد این نهاد با سابقه بر‌آمدیم.

سلطانی افزود: بررسی وضعیت تحلیلی آن دوره، ارکسترها، شیوه آموزش، کارگاه ساخت ساز، سخنرانی ها و پژوهش ها دریک کتاب به همراه یک لوح فشرده چند رسانه‌ای که ضمیمه کتاب خواهد بود، به زودی از سوی کمیته موسیقی ایکوم انتشار عمومی خواهد یافت.

وی گرد آوری و انتشار عکس‌های خاص و جذاب آن دوره با زیرنویس و مجموعه نت‌ها و پارتی تورهایی که درآن دوره و قبل آن وجود داشت در این مجموعه عرضه خواهد شد.
 
سلطانی درباره چگونگی گردآوری این مجموعه گفت: برخی از این اسناد و خاطرات را از طریق تماس با فعالان این نهاد باسابقه و برخی دیگر را از آرشیو مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما به دست آوردیم.

سلطانی حجم کتاب را در حدود 200 صفحه ذکر کرد و گفت که این اثر به زودی برای کسب مجوز به نهادهای مورد نظر ارسال خواهد شد.

گزارش همشهری آنلاین حاکی است که مرکز حفظ و اشاعه موسیقی که اینک با نام مرکز حفظ و پژوهش موسیقی فعالیت می‌کند، از جمله نهادهای تاثیر گذار در عرصه موسیقی به شمار می‌رود که بانی اصلی آن استاد داریوش صفوت بود که با گرد آوردن برخی از  استادان به نام موسیقی ایرانی چون نور علی خان برومند، سعید هرمزی، عبدالله خوان دوامی، محمود کریمی و... توانست گروهی از هنرجویان نخبه را پرورش و تحویل جامعه موسیقی بدهد.

هنرمندانی چون داود گنجه‌ای، جلال ذوالفنون، محمد رضا لطفی، پرویز مشکاتیان، مجید کیانی، محمدرضا شجریان، علی اکبر شکارچی،حسین علیزاده، داریوش طلایی، محمد علی کیانی‌نژاد، داریوش پیرنیاکان، مرحوم نورالدین رضوی سروستانی، مرحوم محمدعلی حدادیان، مرتضی اعیان، مرحوم عشقی و... از جمله چهره‌های شاخصی هستند که دوره های آموزشی و پژوهشی خود را ابتدا دراین نهاد آغاز کردند و ادامه دادند

کد خبر 43278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز