همشهری آنلاین: عضو شورای عالی بورس با اشاره به روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه، گفت: رشد نقدینگی در نحوه تامین مالی شرکت‌ها موثر است. در این سال‌ها شبه پول رشد داشته و در اینکه بانک‌ها در حجم عظیم نقدینگی مقصر هستند شکی نیست.

حسين عبده تبريزي

به گزارش ایسنا، حسین عبده تبریزی در همایش تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، اظهار کرد: تنگنای اعتباری بانک‌ها، افزایش نیاز به نقدینگی، نیازهای دولت و پروژه‌های عمومی عوامل علاقه به ابزارهای بازار سرمایه در این روزهاست. دولت در این روزها از بازار سرمایه بیشتر استفاده می‌کند.

وی با اشاره به انواع ابزارهای مالی، اظهار کرد: استفاده از ابزارهای مالی در هر شرایطی لزوماً کارآمد نیست و شرایط اقتصادی در بکارگیری ابزارهای مالی مهم است. درجه تأثیر ابزارها با توجه به هدف از طراحی آنها و ناکامل بودن بازارها با یکدیگر فرق می‌کند و عوامل جغرافیایی اجتماعی و فرهنگی مناطق در استفاده از ابزارهای مالی مهم است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش تأمین مالی ادامه داد: تحریم‌ها در نحوه تأمین مالی تأثیر دارد، دولت اقداماتی در این مورد انجام داده است. نقدینگی هم از عوامل اصلی در اقتصاد است اینکه با چه نرخی پول جمع‌آوری شود بستگی به نرخ تورم دارد.

عبده تبریزی ادامه داد: از معدود کشورهایی هستیم که تورم سالانه ما بیش از ۲۰ درصد است، از طرفی باید کاری کنیم که نقدینگی در سال حدود ۱۵ درصد رشد کند.

عضو شورای عالی بورس افزود: وقتی تورم را به دو بخش تورم کالا و تورم خدمات تقسیم می‌کنیم، تورم کالاها بسیار بالا می‌رود که سیاستگذار در این مورد نگران است.

وی با اشاره به سال‌های گذشته گفت: از سال ۱۳۹۳ شکاف بین رشد نقدینگی و تورم قابل توجه بوده است. لزوماً نرخ تورم و رشد نقدینگی مثل هم نیستند اما در یک دوره طولانی با هم حرکت می‌کنند.

این عضو شورای عالی بورس ادامه داد: در دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، سهم پول از نقدینگی کنترل شده اما حجم شبه پول بالا رفته که نشان می‌دهد اتفاق‌هایی که می‌افتد ریشه در بانک‌ها دارد. با اینکه در این سال‌ها پایه پولی کاهش یافته، نقدینگی افزایش یافته است. در اینکه بانک‌ها در حجم عظیم نقدینگی مقصر هستند شکی نیست.

وی افزود: نحوه تأمین مالی به مدت زمان تحریم مربوط است و کسانی که می‌خواهند در این دوره تأمین مالی کنند به این موضوعات باید توجه داشته باشند. همچنین سیاست‌های دولت و بانک مرکزی بر نقدینگی و نحوه تأمین مالی مؤثر است.

کد خبر 432023
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha