شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیامدهای تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا همچنان ادامه دارد و بازار نفت را که دچار کمبود عرضه نفت سنگین شده است، تحت تاثیر خود قرار داده است.

نفت

به گزارش ایسنا، در شرایطی که بازار و بازیگران بزرگ انرژی همچنان به تحریم‌های آمریکا واکنش نشان می‌دهند، بحران سیاسی و اقتصادی ونزوئلا هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند و تحولات پیرامون تحریم‌های نفتی ادامه دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه مانوئل کِوِدو، وزیر نفت ونزوئلا را به فهرست اشخاص تحت تحریم که حق دسترسی به سیستم مالی آمریکا را ندارند، اضافه کرد و وی را رئیس نامشروع شرکت PDVSA خواند که حدود سه هفته پیش هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

تحریم‌هایی که در ۲۸ ژانویه علیه شرکت PDVSA اعلام شد، باعث شده پالایشگاه‌های منطقه گلف کاست آمریکا در جست و جوی منابع جایگزین برای تأمین نفت سنگین باشند و صادرات فرآورده‌های نفتی آمریکا و رقیق کننده‌ها به ونزوئلا را قطع کرده است. با وجود اختلالات عرضه، تحریم‌ها تأثیر قابل توجهی روی قیمت‌های نفت نداشته‌اند.

انتظار می‌رود تا زمانی که نیکلاس مادورو قدرت را در دست دارد، این تحریم‌ها ادامه پیدا کنند.

کِوِدو یک نظامی است که سابق بر این ریاست گارد ملی ونزوئلا را برعهده داشت و پیش از منصوب شدن به مقام وزیر نفت در اواخر سال ۲۰۱۷، هیچ تجربه‌ای در این عرصه نداشت.

طبق جدیدترین نظرسنجی پلاتس از تولید اوپک، تولید نفت ونزوئلا در ژانویه با ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش نسبت به دسامبر، به ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز رسید در حالی که تولید این کشور ۲.۴ میلیون بشکه در روز در دسامبر سال ۲۰۱۵ بود.

هنوز معلوم نیست که آیا تحریم‌های آمریکا ممکن است مانع حضور کِوِدو در نشست آوریل اوپک در وین شود یا خیر. این نشست اولین حضور وی به عنوان رئیس اوپک خواهد بود.

آخرین باری که رئیس اوپک نتوانست در نشست این گروه حضور پیدا کند یک رئیس جایگزین نشست را مدیریت کرد. جایگزین فعلی رئیس اوپک، مصطفی گیتونی، وزیر نفت الجزایر است.

در ژوئن سال ۲۰۱۵ نیز نیجریه ریاست دوره‌ای اوپک را برعهده داشت اما نماینده‌ای به نشست این گروه نفرستاد و محمد السادا به عنوان رئیس جایگزین عمل کرد.

  • انصراف اپوزیسیون ونزوئلا از دست‌اندازی به منابع مالی سیتگو

کارلوس وچیو، نماینده خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا در آمریکا اظهار کرد: مخالفان هیچ برنامه‌ای برای استفاده از منابع مالی متعلق به شرکت سیتگو پترولیوم – زیرمجموعه آمریکایی شرکت PDVSA – ندارند.

وی در ادامه افزود: مخالفان در مدیریت یا فعالیت‌های شرکت سیتگو تا زمانی که گوایدو کنترل فعالیت‌های دولت را به دست بگیرد، تغییری ایجاد خواهند نکرد.

وچیو در مصاحبه‌ای گفت: ما به این پول دست نمی زنیم. این پول به سیتگو تعلق دارد. ما می‌خواهیم سیتگو در سلامت مالی باشد و فعالیت‌هایش ادامه پیدا کند و این پول تا زمانی که قادر باشیم کنترل قدرت و مؤسسات دولتی از جمله PDVSA را به دست بگیریم دست نخورده باقی خواهد ماند.

سیتگو که در حدود چهار درصد از ظرفیت پالایش نفت آمریکا سهم دارد از زمان وضع تحریم‌های آمریکا علیه PDVSA، به یکی از موضوعات درگیری میان گوایدو و مادورو تبدیل شده است.

  • توصیه هند برای خرید نفت ونزوئلا

دولت هند از یکی از پالایشگاه‌های خریدار نفت ونزوئلا خواست پول نفت این کشور را بدون استفاده از سیستم مالی آمریکا، پرداخت کند.

آمریکا با هدف قطع درآمدهای نفتی ونزوئلا و تحت فشار قرار دادن نیکلاس مادورو، شرکت نفتی دولتی PDVSA را هدف تحریم قرار داده است.

تحریم‌ها به معنای این است که در صورت پرداخت پول نفت به شرکت PDVSA از طریق سیستم بانکی آمریکا، وجه مذکور توسط مقامات آمریکایی توقیف خواهد شد. همچنین انجام این مبادلات برای بانک‌هایی که در آمریکا فعالیت دارند، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

یک منبع دولتی آگاه به رویترز گفت: این خریدار هندی نسبت به مشکلات احتمالی در پرداخت پول به شرکت PDVSA ابراز نگرانی کرده است؛ بنابراین دولت هند توصیه کرد از سیستم بانکی و مکانیزم مؤسسه‌ای آمریکا دور بماند.

تحریم‌ها پرداخت پول از سوی پالایشگاه‌های آمریکایی به ونزوئلا را محدود کرده و وجوه مذکور در حساب‌های سپرده‌گذاری در آمریکا بلوکه شده‌اند.

این منبع آگاه گفت: هند دولت مادورو را به رسمیت می‌شناسد از این رو منطقی نیست که از طریق چنین حساب‌هایی، پول نفت را پرداخت کند.

وزارت خارجه هند پنج شنبه گذشته اعلام کرد تحولات ونزوئلا را به دقت زیر نظر دارد و راویش کومار، سخنگوی این وزارتخانه گفت: خرید نفت از ونزوئلا بر مبنای دلایل بازرگانی است.

هند دومین بازار بزرگ نفت ونزوئلا پس از آمریکا است و شرکت‌های ریلاینس اینداستریز و نایارا انرژی که روس‌نفت روسیه در آن سهم دارد بزرگترین خریداران نفت ونزوئلا هستند.

 ریلاینس یکی از بزرگترین خریداران نقدی نفت PDVSA و یکی از تأمین کنندگان اصلی سوخت برای ونزوئلا از طریق زیرمجموعه آمریکایی خود است.

  • توقف سواپ نفتی لوک اویل روسیه در ونزوئلا

واگیت الکپروف، مدیرعامل لوک اویل در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری در روسیه گفت: شرکت Litasco که بازوی بازرگانی بین‌المللی شرکت لوک اویل – دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه است – توافق‌های سواپ نفت با ونزوئلا را بلافاصله پس از وضع تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت و شرکت PDVSA متوقف کرده است.

روسیه که در بحران سیاسی ونزوئلا حامی مادورو است، وعده داده است از منافع خود در ونزوئلا از جمله منافع نفتی در چارچوب قانون بین‌المللی و با استفاده از تمامی مکانیزم‌های موجود، دفاع کند.

به دلیل حمایت روسیه از مادورو، جامعه بین‌المللی و تحلیلگران بازار به دقت نظاره‌گر روابط میان شرکت‌های نفتی روسیه با ونزوئلا هستند.

اما الکساندر دیوکوف، مدیرعامل گازپروم نفت در همین کنفرانس گفت: این شرکت روسی ریسک بزرگی برای فعالیت‌های نفتی خود در ونزوئلا نمی‌بیند.

وی همچنین گفت: گازپروم نفت فرآورده‌های نفتی مورد نیاز برای رقیق کردن نفت فوق سنگین ونزوئلا را برای این کشور تأمین نکرده و تأمین نخواهد کرد و ونزوئلا نیز چنین درخواستی نداشته است.

اطلاعات منابع ثانویه اوپک نشان داد تولید نفت ونزوئلا در ژانویه ۵۹ هزار بشکه در روز نسبت به دسامبر کاهش یافت و به ۱.۱۰۶ میلیون بشکه در روز رسید.

  • ترافیگورا تجارت نفت با ونزوئلا را متوقف کرد

شرکت بازرگانی بین‌المللی ترافیگورا تصمیم گرفت تجارت نفت با ونزوئلا را به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی این کشور متوقف کند.

این تصمیم ضربه‌ای به کاراکاس به حساب می‌آید، زیرا ترافیگورا همکاری طولانی مدتی با شرکت PDVSA برای خرید نفت ونزوئلا داشته است و در مقابل، فرآورده‌های نفتی را برای این کشور تأمین کرده است.

ترافیگورا سال گذشته ۳۴ هزار بشکه در روز نفت و محصولات نفتی ونزوئلا را مستقیماً خریداری کرد و عمده آن را به پالایشگاه‌های آمریکایی و چینی فروخت.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: ترافیگورا پس از تکمیل معاملات کوچکی که پیش از این داشته است، همکاری با شرکت PDVSA را متوقف خواهد کرد.

به دلیل توافق‌های نفت در برابر وام ونزوئلا با چین و روسیه و همچنین تحریم‌های قبلی آمریکا، شرکت PDVSA برای صادرات نفت و واردات فرآورده‌های نفتی به شدت به واسطه‌ها متکی است.

این منبع آگاه و یک منبع کشتیرانی گفت: ترافیگورا قرار است دو محموله نفت ونزوئلا را پیش از فوریه تخلیه کند.

تصمیم ترافیگورا به معنای آن است که این شرکت بازرگانی منبع تأمین نفت برای شرکت نایارا انرژی را که در آن حدود ۲۵ درصد سهم دارد رها می‌کند.

نایارا همچنان می‌تواند از طریق شرکت روس‌نفت روسیه و سایر واسطه‌ها نفت ونزوئلا را خریداری کند.

واردات شرکت PDVSA سال گذشته به منظور جبران کمبود داخلی سوخت جهش پیدا کرد. سیستم پالایشگاهی این شرکت گرفتار مشکلات فنی، عدم سرمایه گذاری و تأخیر در تعمیرات و نگهداری و عرضه ناکافی نفت خام است.

طبق اسناد شرکت PDVSA و آمار رفینیتیو آیکان، ونزوئلا در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز نفت خام و محصولات نفتی صادر کرد و شرکت‌های بازرگانی از این میزان، ۲۲۵ هزار بشکه در روز خریداری کردند.

کد خبر 431920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha