جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس مجمع امور توزیعی و خدماتی تهران حدود یک ماه گذشته در خبری اعلام کرد که عرضه مرغ به صورت فله‌ای از 7 بهمن ماه در تمام فروشگاه‌های سطح شهر تهران ممنوع است.

به‌دنبال اعلام این خبر، دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نیز در خبری دیگر اعلام کرد از نیمه دوم این ماه طرح بسته‌بندی مرغ اجرایی می‌شود.

این در حالی است که با شیوع برخی شایعات درخصوص سلامت مرغ‌های فله‌ای که در بازار عرضه می‌شوند اقدام فوق قرار بود در راستای افزایش ضریب بهداشتی و حذف آب موجود در مرغ این طرح عملیاتی شود.

در شرایطی که تهرانی‌ها منتظر عرضه مرغ به شیوه جدید هستند، در تازه‌ترین خبر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، از وجود پاره‌ای مشکلات برای اجرایی شدن این طرح خبر داد و اعلام کرد  به علت برخی موانع پیش آمده، اجرای این طرح فعلا منتفی شده است.

به گفته سید حسین محسنی، انجام این اقدام در شرایطی که روزانه 800 تن مرغ در تهران مصرف می‌شود و از 10 استان دیگر نیز برای تأمین تقاضا، مرغ به تهران وارد می‌شود باید با اندکی تامل صورت گیرد. به عبارت دیگر مشخص نیست که چگونه پیش از فراهم‌سازی‌ مقدمات اجرایی یک اقدام و رفع موانع، اخباری متناقض از سوی مسئولان اعلام می‌شود.

وی درخصوص پیش‌بینی تولید گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ طی امسال اظهار می‌کند: پیش‌بینی تولید در این زمینه به ترتیب 83، 109 و 218 هزار تن بوده است که تاکنون طی 9 ماه امسال ارقام 63، 92 و 164 محقق شده است.

وی ذخیره مرغ طی امسال را بیش از 10 هزار تن در استان تهران دانسته و بر این باور است که امسال با عرضه ذرت و سویا به تولیدکنندگان زمینه تمام شدن قیمت مرغ در حد کیلویی 1150 تومان برای مرغداران و عرضه آن به نرخ 1850 تومان به مصرف‌کنندگان فراهم شده است، تا به این ترتیب قیمت مرغ نیز با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال افزایش چشمگیری نیابد.

تداوم افزایش قیمت گوشت

از سوی دیگر شاهد تناقض اقدامات درخصوص عرضه گوشت گوسفندی نیز هستیم، چنانچه هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی از 6 هزار تومان طی 2 ماه گذشته به 9هزارو 500 تومان رسیده است.

این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش در خبری اعلام کرده بود که آنقدر گوشت توزیع می‌کنیم که قیمت گوشت متعادل باشد.

نکته این جاست که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، در این باره با اشاره به بروز سرمای شدید که مشکلات زیادی را برای عشایر به همراه آورده است به صراحت اعلام می‌کند که امکان رفع مشکل در زمینه افزایش قیمت گوشت گوسفندی را نداریم.وی بر این باور است که نقل و انتقال دام زنده نیز به‌دنبال بروز سرمای شدید با مشکل روبه‌رو شده است که این امر به افزایش قیمت گوشت گوسفندی دامن زده است.

به گفته محسنی، از آنجایی که مصرف گوشت گوساله بیش از گوشت گوسفندی است و بیشتر ذخیره‌سازی‌ها مربوط به این بخش از تولید است، تنها در راستای تعدیل قیمت گوشت گوساله می‌توانیم قدم بر داریم.وی از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه به ارائه جو یارانه‌ای به تولیدکنندگان اشاره می‌کند و می‌گوید: به این ترتیب زمینه کاهش قیمت گوشت فراهم می‌شود.

کد خبر 43190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز