همشهری آنلاین: چین کمپ‌های مستقر در بخش‌هایی از کوه اورست را که در این کشور قرار دارد به روی بازدیدکنندگانی که مجوز صعود به این کوه را ندارند، بسته است.

زباله

به گزارش ایسنا، مقامات چین این اقدام غیرمعمول را برای مقابله با مشکل روزافزون زباله در این بخش از کوه انجام داده‌اند.

این ممنوعیت به معنای آن است که گردشگران معمولی می‌توانند تنها تا ارتفاع حدود ۵۲۰۰ متری بالا بروند اما به کوهنوردانی که مجوز صعود به قله ۸۸۴۸ متری اورست را دارند، اجازه داده می‌شود که از کمپ‌های در ارتفاعات بالاتر هم استفاده کنند.

در ماه گذشته میلادی، مقامات چین اعلام کردند که مجوز صعود به این کوه را در سال به ۳۰۰ نفر محدود می‌کنند. اکثر توریست‌ها برای بالا رفتن از این کوه، بخش جنوبی آن را که در کشور نپال واقع است، انتخاب می‌کنند اما در سال‌های اخیر بر شمار کسانی که از منطقه خودمختار تبت در چین به سوی اورست می‌روند، افزوده شده است.

محل استقرار کمپ چین در تبت به دلیل آن که با اتومبیل قابل دسترس است در بین گردشگران محبوبیت دارد. این در حالی است که دسترسی به کمپ نپال تنها از طریق پیاده‌روی تقریباً دو هفته‌ای امکان‌پذیر است.

مرتفع‌ترین قله جهان در سال‌های اخیر همزمان با افزایش گردشگران، شاهد افزایش میزان زباله بوده است. مقامات چین گفته‌اند که در جریان عملیات پاکسازی این کوه در بهار گذشته، هشت تن زباله از جمله مدفوع انسان و تجهیزات کوهنوردی را از این کوه جمع‌آوری کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، گفته شده که در جریان عملیات پاکسازی امسال، تلاش می‌شود تا اجساد کوهنوردانی را که در منطقه موسوم به مرگ که در ارتفاع بالای ۸۰۰۰ متر واقع شده را هم پیدا کنند. در چنین ارتفاعی به دلیل کم بودن اکسیژن نمی‌توان برای مدت زیادی زنده ماند. به دلیل ارتفاع بالا و سردی هوا، این اجساد اغلب برای سال‌ها و حتی دهه‌ها دست نخورده باقی می‌ماند.

کد خبر 431849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha