همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی در حال کار بر روی توسعه یک فناوری خاص هستند که این فناوری آنها را قادر می‌سازد مجرمان را تنها با استفاده از تصاویر دست آنها شناسایی کنند.

شناسایی مجرمان با تصاویر دست‌هایشان

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمندان "دانشگاه لنکستر" و "دانشگاه داندی" در حال حاضر بر روی توسعه فناوری خاصی به منظور شناسایی مجرمان کار می‌کنند.

دانشمندان در این فناوری از مواردی مانند "الگوهای عروقی" (vein patterns)، چروک‌های پوست، زخم‌ها، خالکوبی‌ها و رنگدانه‌ها به عنوان بیومتریک‌هایکلیدی برای شناسایی فرد مجرم، استفاده می‌کنند.از این فناوری‌ها و تصاویر دست، پیش‌تر نیز در دادگاه برای شناسایی کودک آزاران استفاده شده است اما در این فناوری دانشمندان به گونه‌ای متفاوت عمل خواهند کرد.

در این پروژه، پژوهشگران، بیومتریک‌های سخت مانند اثر انگشت را با بیومتریک‌های نرم برای به دست آوردن یک ارزیابی جامع از هویت واقعی شخص، ترکیب خواهند کرد.بیومتریک‌های نرم صفات فیزیکی و رفتاری و شخصیتی یک فرد را شامل می‌شوند.

پروفسور "دِیم سو بلک" (Dame Sue Black) از "دانشگاه لنکستر" انگلستان که سرپرستی این پروژه را بر عهده دارد، گفت: دست‌های یک فرد نمایانگر بسیاری از تفاوت‌های تشریحی آن شخص است. به دلایلی از جمله ژنتیک، محیط زیست یا حتی حوادث دست هر فرد با افراد دیگر متفاوت است. اکنون برای نخستین بار در این مطالعه، ما تمام عواملی که یک دست را واقعاً منحصر به فرد می‌سازند تجزیه و تحلیل می‌کنیم و سپس با درک یک به یک آنها می‌توانیم افراد را شناسایی کنیم.

این فناوری که در آن بیومتریک‌های سخت و نرم باهم مورد استفاده قرار می‌گیرند، تاکنون به هیچ وجه مورد آزمایش قرار نگرفته است و این نخستین بار است که کالبدشناسان، انسان شناسان، ژنتیک شناسان،بیوانفورماتیک‌دانان، تحلیلگران تصویر و دانشمندان کامپیوتر برای توسعه این سیستم با یکدیگر همکاری می‌کنند.

از این فناوری می‌توان به طور بالقوه در دسترسی‌های امنیتی، کنترل مرزی و کمک به تحقیق در مورد جرم‌های جدی و سازمان یافته در سطح جهانی استفاده کرد.

اکنون بیش از ۵۰۰۰ شهروند دانشور برای ایجاد مجموعه داده‌های منبع باز برای این برنامه استخدام شده‌اند.تا کنون مبلغ ۲.۵ میلیون یورو (۲.۲ میلیون پوند) برای این پروژه پنج ساله که توسط دانشمندان "دانشگاه لنکستر" و "دانشگاه داندی" انجام می‌شود، اختصاص یافته است.

کد خبر 431835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha