همشهری آنلاین: گروه مقتدا صدر به نوری مالکی هشدار دادند که اگر حملات علیه آنها متوقف نشود، فعالیت‌های نظامی خود را از سر خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، مشاوران ارشد مقتد صدر به دولت عراق و آمریکا هشدار دادند که اگر نخست وزیر عراق حملات به پیروان صدر را متوقف نکند، ممکن است دوره‌ شش ماهه توقف فعالیت‌هایشان را دیگر تمدید نکنند.

به نوشته‌ روزنامه گاردین، دستور مقتدی صدر روحانی قدرتمند شیعه در عراق به ارتش المهدی از عوامل مهم در کاهش سراسری خشونت‌ در عراق در طی نیم سال گذشته محسوب می‌شود.

صلاح العبیدی سخنگوی ارشد صدر، در مصاحبه با روزنامه گاردین از پایگاه خود در شهر مقدس نجف اعلام کرد: دسته‌های آدم کش که به رقیبان سیاسی شیعه صدر مرتبط دانسته شده‌اند، به نیروهای امنیتی عراق نفوذ کرده‌اند و از استراتژی‌ تهاجمی آمریکا به عنوان پوششی برای حمله به طرفداران غیر نظامی این روحانی استفاده می‌کنند.

وی گفت: حامیان صدر و خانواده‌های آنان در شهرهای جنوبی عراق همانند دیوانیه، کربلا و سماوه تحت بدترین موارد نقض حقوق بشر مثل کشته شدن و کتک خوردن بوده‌اند. العبیدی ادامه داد: بیش از هزار خانواده‌ نیز آواره شده‌اند.

وی افزود: نوری المالکی نخست وزیر عراق تحت فشار از سوی افراد و احزاب اطرافش است. عراق به تیم جدیدی در دولت نیاز دارد.

العبیدی در ادامه گفت: به اعتقاد ما تصمیم مقتدی صدر برای متوقف کردن فعالیت لشگر المهدی اقدام خوبی بود و منافع مهمی برای مردم عراق داشته است و این توقف فعالیت‌ها ادامه خواهد یافت، اما پیروان ما از این نگرانند که آتش بس دوباره تنها به پلیس‌های بد که بعضی از آنها از زمان صدام هستند، چراغ سبزی برای اعمال فشار بیشتر و آزار و اذیت ما نشان خواهد داد.

قرار است صدر اواخر این ماه درباره‌ دوره شش ماهه توقف فعالیت‌های ارتش المهدی تجدیدنظر کند.

در هفته گذشته جلال طالبانی رئیس جمهور عراق در نامه‌ای به ژنرال دیوید پترائوس فرمانده بلندپایه‌نیروهای آمریکایی در عراق از وی خواسته بود تا طرح تشویقی صدر را قبول کند و از نیروهای آمریکایی بخواهد هر چه سریعتر حملات خود را بر حامیان صدر متوقف کنند. پترائوس نیز در پاسخ به نامه‌ طالبانی، صدر را ستود اما عنوان کرد که نیروهای آمریکایی به هدف قرار دادن آنهایی که به نظر می‌رسد از دستورات این روحانی سرپیچی می‌کنند ادامه خواهند داد.

کد خبر 43171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز