همشهری آنلاین: دانشمندان عامل اصلی تنظیم‌کننده فعالیت سیستم امنیتی بدن را شناسایی کردند.

سلول

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، بسیاری از بیماری‌ها به علت نقص سیستم امنیتی بدن رخ می‌دهند و حالا دانشمندان عامل اصلی تنظیم‌کننده فعالیت سیستم امنیتی بدن را شناسایی کرده‌اند.

 اگر فعالیت سیستم ایمنی بدن به شکلی مطلوب رخ ندهد، نتیجه آن ابتلا به یکی از انواع سرطان است و اگر این فعالیت بیش از حد باشد نتیجه امر ابتلا به بیماری‌هایی مانند التهاب روده خواهد بود.

پژوهشگران بعد از ۱۰ سال تلاش موفق به شناسایی مولکولی شده‌اند که فعالیت سیستم ایمنی بدن را تنظیم کرده و از کم‌کاری یا پرکاری آن جلوگیری می‌کند.

سلول‌های موسوم به تی سلز یا ترگز مولفه اساسی سیستم ایمنی بدن هستند و هر گونه کاهش آنها بر روی فعالیت سیستم مذکور تاثیر منفی می‌گذارد. مولکولی که به تازگی شناسایی شده و در این زمینه تاثیرگذار است، microRNA-۱۴۲ نامیده می‌شود و به عنوان یک کلید مرکزی برای تنظیم عملکرد Treg مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ردگیری عملکرد این مولکول توسط محققان دانشگاه منچستر نشان داده که چگونه microRNA-۱۴۲ فعالیت سیستم ایمنی بدن را منظم می‌کند و از این کشف مهم می‌توان برای بهبود روش‌های مورد استفاده برای مقابله با بیماری‌هایی مانند انواع آلرژی و سرطان و بیماری‌های عفونی بهره گرفت.

کد خبر 431527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha