لیلا افشار: جان. دی. استمپل، نویسنده کتاب «درون انقلاب ایران»، بیش از ۴‌سال به‌عنوان وابسته سفارت آمریکا در ایران حضور داشت که ۶‌ماه از آن در دوران پس از پیروزی انقلاب بوده است.

انقلاب

آدم‌ها، روش‌های متفاوتی برای به‌خاطرسپردن تاریخ کشور خود دارند ولی یکی از روش‌های کلاسیک و همچنان تأثیرگذار در این زمینه، مرور تاریخ به بهانه فرارسیدن مناسبتی ملی است.
الان زمستان است و فصل انقلاب؛ به این بهانه وارد تاریخ می‌شویم... در این تونل زمان، نیاز به کتاب‌هایی داریم که زوایایی بیشتر از آنچه تاکنون می‌دانستیم را به ما نشان دهند. کتاب درون انقلاب ایران یکی از همین دست کتاب‌هاست.

نویسنده این کتاب از نزدیک شاهد بسیاری از وقایع پشت پرده روابط شاه و آمریکا و برخوردهای متفاوت دولتمردان آمریکایی با انقلابیون بوده و اطلاعات و گزارش‌های ارزشمند و بسیاری برای تحلیلگران انقلاب ارائه کرده است. جان. دی. استمپل در این کتاب مسائلی چون برنامه‌های اقتصادی شاه و مخالفت روحانیون و مردم و سرکوب مخالفت‌ها، روند افزایش خودکامگی و خودبزرگ‌بینی‌ شاه و تأثیر آن در انحطاط سیاسی کشور را مورد بررسی قرار داده است.

مؤلف به نقش درآمدهای نفتی و سیاست‌های توسعه اقتصادی آشفته رژیم در افزایش بهای کالاها و تورم و در مجموع آشفتگی وضع اقتصادی سال‌های ۱۹۷۴تا ۱۹۷۸ اشاره می‌کند و... . ادامه بحث به بررسی گرایش‌های اجتماعی و مذهبی دوره پهلوی و بررسی دلایل شکل‌گیری انقلاب اسلامی اختصاص دارد. کتاب درون انقلاب ایران در بخش هشتم بسیار هیجان‌انگیز می‌شود. شما می‌توانید در بخش‌های پنجم تا هفتم به اطلاعاتی جالب درباره این مسائل دست پیدا کنید: وقایع و حوادث سال‌های پایانی ژریم پهلوی، کوشش‌های شاه برای سازش با مخالفین و پاسخ مخالفان و مسائل مربوط به آن، گسترش مبارزات، آتش‌سوزی سینما رکس آبادان و واقعه ۱۷ شهریور، سیر حوادث پس از واقعه ۱۷ شهریور و مسائلی چون گسترش اعتصابات، هجرت امام خمینی(ره) از عراق،

نگرش‌ گروه‌های سیاسی به مبارزه، آزادی زندانیان سیاسی، فعالیت‌های دانشجویان، نخست‌وزیری ازهاری، حمایت آمریکا و انگلیس از شاه، ادامه بحران و مواضع امام‌خمینی‌(ره). بخش هشتم اما با عنوان «سراشیبی سقوط» به حوادث و وقایع ماه‌های آبان تا دی ۱۳۵۷ ازجمله تلاش‌های محرمانه رژیم برای سازش می‌پردازد. تمام این اطلاعات توسط کسی در اختیار شما قرار می‌گیرد که خودش به‌عنوان کارمند سفارت آمریکا در ایران، حوادث را از نزدیک و حتی پشت پرده(!) دنبال کرده است. کتاب درون انقلاب ایران نوشته جان. دی. استمپل را منوچهر شجاعی ترجمه کرده و انتشارات مؤسسه خدمات فرهنگی رسا در ۴۶۴ صفحه، نخستین بار در سال۱۳۷۷ به چاپ رساند.

کد خبر 431395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha