همشهری آنلاین: حدود ۵۰ هزار نفر از حامیان احزاب راست و راست افراطی اسپانیا در مادرید در اعتراض به سیاست‌های دولت سوسیالیست پدرو سانچز در ارتباط با کاتولونیا دست به راهپیمایی زدند.

تظاهرات راستگرايان اسپانيا

به گزارش یورونیوز، معترضان دولت سانچز را به خیانت متهم می کنند چرا که از نظر آنها وی با استقلال طلبان کاتالونیا همدل است و قصد دارد درباره مطالباتشان با آنها گفتگو کند. معترضان خواستار استعفای پدرو سانچز هستند و می گویند رئیس دولت در مذاکره با استقلال طلبان کاتالونیا بسیار کوتاه آمده است به این امید که بتواند در انتخابات پیش رو جایگاهش را در سیاست اسپانیا حفظ کند.

معترضان می گویند که رئیس دولت ۲۱ مطالبه استقلال طلبان کاتالونیا را پذیرفته است با این حال دولت سوسیالیست اسپانیا تاکنون اجازه برگزاری رسمی رفراندوم استقلال به کاتالونیایی‌ها نداده است.

از جمله شعارهای معترضان در این راهپیمایی شعار «یک اسپانیای متحد، انتخابات همین الان» بود. این راهپیمایی توسط حزب مردم اسپانیا که حزبی راستگراست و حزب سیودادانوس که حزب لیبرال است سازماندهی شده و حزب راستگرای افراطی «وکس Vox» هم از آن حمایت کرده بود. رهبران این احزاب در راهپیمایی روز یکشنبه در کنار یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

این در حالی است که روز سه‌شنبه قرار است دادگاه ۱۲ نفر از رهبران استقلال طلب کاتالونیا در مادرید برگزار شود.

مانوئل والس نخست وزیر سابق دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند که مدتی است به صحنه سیاست اسپانیا بازگشته است و کاندیدای شهرداری بارسلوناست در این راهپیمایی علیه دولت سوسیالیست پدرو سانچز شرکت کرد. رسانه های فرانسوی حضور او با تیترهایی چون سوسیالیست سابق در کنار راستگرایان افراطی مورد توجه قرار دادند. والس گفته است که برای دفاع از قانون اساسی اسپانیا به این راهپیمایی پیوسته است. والس در این راهپیمایی ترجیح داد در کنار راست گرایان دیده نشود و در عکسی یادگادی در کنار ماریو بارگاس یوسا برنده نوبل ادبیات که از مخالفان استقلال کاتالونیاست، حضور یافت.

کارلس پوجدمون رئیس سابق منطقه خودمختار کاتالونیا که در بروکسل در تبعید به سر می برد با جملاتی طنزآمیز در حساب توئیتری خود نوشت: «شمار معترضان کاتالونیایی حامی استقلال کاتالونیا در بروکسل بیشتر از اسپانیایی هایی است که برای وحدت اسپانیا در پایتخت خودشان به خیابان آمده‌اند.»

از نگاه ناظران این راهپیمایی چندان موفقیت آمیز ارزیابی نشده است و تحلیلگران نوشته اند که در مقایسه با راهپیمایی مخالفت با استقلال کاتالونیا در اکتبر ۲۰۱۷ که بیش از ۳۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند، این راهپیمایی را نمی توان موفقیت آمیز دانست.

کد خبر 431378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha