دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دریافتند نوعی ماهی کوچک ساکن آب‌های شور موسوم به Labroides dimidiatus قادر است تصویر خود را در آینه شناسایی کند.

ماهی Labroides dimidiatus

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، هنگامی که محققان این ماهی رنگی را در مقابل آینه قرار دادند، تلاش کرد علایم موجود در سطح بدن خود را پاک کند. این آزمایش متداول‌ترین آزمون تشخیص خودآگاهی در بین جانوران محسوب می‌شود.

ماهی Labroides dimidiatus مشهورترین گونه از ماهی‌های پاک کننده است و معمولا انگل‌های خارجی بدن ماهی‌های بزرگ‌تر را پاک می‌کند.

محققان موسسه ماکس پلانک آلمان با همکاری پژوهشگران دانشگاه اوزاکا در ژاپن در این مطالعه که در آزمایشگاه صورت گرفت، یک علامت رنگی روی بدن ماهی‌ها ایجاد کردند که مشاهده آن توسط ماهی تنها با استفاده از یک آینه امکانپذیر بود. هنگامی که ماهی‌ها در مقابل آینه قرار گرفتند، تلاش کردند این علامت را از روی بدن خود پاک کنند. اما ماهی‌هایی که فاقد علامت بودند وقتی در مقابل ماهی‌های دارای علامت قرار گرفتند، تلاشی برای پاک کردن علامت از بدن خود نکردند. همچنین ماهی‌ها برای پاک کردن علامت‌های رنگی که مستقیما روی آینه ایجاد شده بود، هیچ تلاشی نکردند.

به گفته محققان، خودآگاهی پدیده‌ای نیست که ناگهانی ایجاد شود، بلکه دارای سطوح مختلفی است که لایه به لایه ایجاد می‌شوند. برای این که بتوان میزان خودآگاهی ماهی‌ها را تعیین کرد لازم است آزمایشات علمی متعددی با استفاده از جانوران مختلف انجام گیرد تا جایگاه ماهی‌ها در بین این سطوح مختلف خودآگاهی مشخص شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLOS Biology منتشر شده است.

کد خبر 431363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha