یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بارش‌های سنگین روزهای اخیر در افغانستان سبب جاری شدن سیلاب غیر قابل کنترل در رودخانه هیرمند شد.

هيرمند

به گزارش ایرنا، بعد از گذشت بیش از یکسال رودخانه مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان بالاخره از نعمت الهی بهره مند شد. جاری شدن سیلاب ناشی از بارش‌های سنگین چند روز گذشته در حوضه میانی رودخانه هیرمند در افغانستان سبب شد تا طلسم تشنگی در رودخانه‌ها و مسیل‌های سیستان شکسته شود و مردمی که سال گذشته در سوگ از بین رفتن محصولاتشان نشستند با شنیدن صدای آب جانی دوباره بگیرند.

قطع آب رودخانه هیرمند در سال گذشته مشکلات فراوانی را برای مردم سیستان به وجود آورد و سبب شد در سال زراعی ۹۷- ۱۳۹۶ خشکسالی در شمال استان ۷۴۲ میلیارد ریال به بخش کشاورزی این منطقه خسارت وارد کند و ۲۵ هزار هکتار از کشت زارهای گندم سیستان در این مدت از بین رفت.

خشکی ۱۰۰ درصدی تالاب هامون و تبدیل شدن آن به کانون اصلی گرد و غبار در منطقه روز این مردم را مانند شب تیره و تار کرد و حالا با آمدن سیلابی هر چند اندک که روز گذشته به رودخانه‌های تشنه سیستان رسیده چشم و دل این مردم روشن شده است زیرا آنان بیش از هر کسی معنای جمله 'آب مایه حیات است' را درک می‌کنند.

اگر چه این سیلاب خارج از فصل کشت و زراعت به سیستان وارد شد و دیگر سودی به حال کشاورزان ندارد اما باز هم مردم از وجود آب راضی و خشنود هستند.
گزارش ایرنا حاکی از شور و شعف وصف ناپذیر در میان مردم منطقه سیستان است به طوری که در هر ملاقاتی آمدن آب را به یکدیگر تبریک می‌گویند و از روز گذشته عکس و فیلم گرفتن با رودها و سدهای آبگیری شده به یکی از لذت بخش ترین تفریحات مردم تبدیل شده است.

کد خبر 431299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha