چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - جواد منتظری: قرار است مدارک ادعایی درباره یک فتوژورنالیست در یک دادگاه جنایی ارائه شود. نام این فتوژورنالیست بلال حسین است. ماجرای او:

«بلال حسین» عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس در بغداد بوده که از آوریل  2006 در آپارتمانش بازداشت شده و تا حال در زندان نگه داشته شده است. ارتش آمریکا دستگیری او را دلایل امنیتی برشمرده و اگر چه اتهاماتی را به او نسبت داده است، اما تا این زمان هیچ مدرک مشخصی مبنی بر اثبات ادعاهایش ارایه نداده است. این نخستین بار است که قرار است مدارکی در این باره به صورت رسمی ارایه شود.
وکیل عراقی «بلال حسین» هنوز نمی‌داند باید در برابر چه اتهاماتی از او دفاع کند و با چه مدارکی در دادگاه روبرو می‌شود. این اولین باری است که او کار دفاع از پرونده‌ای را در یک دادگاه جنایی عهده دار شده است.

از آن سو اما خبرگزاری آسوشیتدپرس «پل گاردف» وکیل خود را به بغداد گسیل کرد تا در این باره به تحقیق بپردازد. ما حصل تحقیقات این وکیل در 46 صفحه توسط خبرگزاری بر ر وی وب سایت آسوشیتدپرس به انتشار درآمد.
او با «بلال حسین» بیش از 40 ساعت در مارچ 2007 گفتگو کرده، علاوه بر این همکاران او را دیده و نیز با اعضای خانواده اش به صحبت نشسته است. آسوشیتدپرس همچنین اعلام کرده که بلال حسین 9 روز با چشمان بسته در سلول انفرادی نگه داشته شده و بازجوها به او گفته‌اند که عکس های او تهدیدی برای آمریکایی ها بوده است.
گزارش وکیل آسوشیتدپرس همچنین به گذشته او، رفتار حرفه‌ای، و نیز اینکه او چگونه عکاس شده بود، پرداخته است.
بلال حسین در آپارتمانش همراه با دو مرد دیگر دستگیر شده که گفته می‌شود احتمالا از شورشیان عراقی هستند. همچنین سربازان ارتش لوازمی را از منزل او و نیز لپ تاپ و دیسک‌های عکس‌های او را بردند.
بنا بر گزارش آسوشیتدپرس «حسین» در زندان رمادی بوده و  32بار  بین 12 آوریل تا 19 می 2006 مورد بازجویی قرار گرفت. پس از آن او به زندان ابوغریب انتقال داده شده و برای 15 روز مورد بازجویی قرار گرفت، و بعدها به یک کمپ فرستاده شد.
«بلال حسین» به وکیل آسوشیتدپرس گفته است که ارتش آمریکا به او پیشنهاد خبر چین شدن را داده و گفته است که بیش از آسوشیتدپرس به او پول می‌دهند و نیز لوازمی بهتر، و او می‌تواند به کارش برای آسوشیتدپرس ادامه دهد، ولی برای ارتش آمریکا خبرچینی کند. اما او این پیشنهاد را رد کرده و گفته است برای تعهد کاری به حرفه‌اش و نیز کشورش آن را رد کرده است.
در این گزارش آمده است که ارتش آمریکا عکس‌هایی که حسین به فاصله کمی قبل از دستگیری خود برداشته بود را در زندان به او نشان داده و گفته‌اند: «می‌دانی اگر این عکس‌ها در آمریکا نشان داده شود چه اتفاقی می‌افتد؟ تظاهرات بزرگی به را می‌افتد و ما مجبوریم  عراق را ترک کنیم. عکس‌های تو تهدیدی است برای ما». 

این عکس‌ها کودکان عراقی را نشان می‌داد که با یک پای جدا شده یک سرباز آمریکایی یا عراقی بازی می‌کردند.
اگرچه ارتش آمریکا موارد اتهامی او را انتشار نداده، اما وکیل آسوشیتد پرس خود را برای دفاع در برابر 9 اتهام آماده کرده است.
1- در خانه او لوازمی پیدا کرده‌اند که می‌توان برای ساخت بمب از آنها استفاده کرد.
وکیل ای.پی: او پیش از عکاس شدنش در یک مغازه تعمیر لوازم الکترونیکی کار می‌کرد و این طبیعی است که چنین قطعاتی در خانه او پیدا شود.
2- یکی از برادران حسین با نیروهای شورشی همکاری می‌کند.
وکیل ای.پی: برادر او سال 2004 عراق را ترک کرده و این اتهام درستی نیست. دلیلی هم نمی‌شود برای تایید همکاری او با نیروهای شورشی.
3- حسین در دزدیدن دو ژورنالیست نقش داشته است.
وکیل ای.پی: ای.پی با آن دو ژورنالیست صحبت کرده و آنان می‌گویند که حسین تنها برای آزادی آنها تلاش کرد.
4- عکس‌های حسین فعالیت خرابکارانه را تبلیغ می‌کند.
وکیل ای.پی: عکسهای او چنین چیزی را نمی‌رساند و دلیل محکمی بر این امر نیست و در برخی موارد نیز تصاویر منفی از فعالیت‌های شورشیان را باز می‌نماید.
5- حسین با شورشی‌ها همکاری می‌کرد.
وکیل ای.پی: حسین، دو مردی را که در خانه‌اش دستگیر شده‌اند را نمی‌شناخته و تنها بعد از یک انفجار در نزدیکی منزلش به آنان پناه داده بود.
6- حسین برای یک شورشی کارت شناسایی جعلی درست کرده است.
وکیل ای.پی:  این موضوع را رد می‌کنیم. دسترسی به این مورد در بازار بغداد بسیار آسان است.
7- همزمانی عجیب عکس‌های او با انفجار‌ها از طریق هماهنگی با شورشی‌ها.
وکیل ای پی: قویا این مورد را رد می‌کنیم،  900 عکسی که او گرفته چیزی نشان نمی‌دهد که او قبل از انفجارها با شورشیان هماهنگ شده است.
8- عکس‌های حسین از جسد «سالواتوره سانتورو» خبرنگار ایتالیایی که به قتل رسیده بود، نشان می‌دهد که با شورشی‌ها در ارتباط است.
وکیل ای.پی: عکسهای حسین و نیز فیلمی که فیلمبردار ای.پی از ان جسد برداشته بودند اتفاقی بوده و ربطی به ارتباط با شورشی‌ها نداشته است. آنها در جاده‌ای در حال آمد و رفت بوده‌اند که توسط نیروهای شورشی متوقف می‌شوند، زمانی که شورشی‌ها می‌فهمند آنها خبرنگار هستند، آنها را وا می‌دارند تا از آن جسد فیلم و عکس بگیرند. ویدیوی فیلمبردار این را ثابت می‌کند.
9- جواب آزمایش حسین برای بقایای مواد انفجاری مثبت بوده و ثابت می‌کند که او با اینگونه مواد در تماس بوده است.
وکیل ای.پی: ما هنوز نتیجه مشخص و دقیق چنین آزمایشی را ندیده‌ایم و به فرض هم اگر چنین باشد، مدرک و دلیل محکمی نیست، زیرا حسین غالبا برای عکاسی به مکان‌هایی که در آن انفجار صورت گرفته بود می‌رفت و بعید نیست که بقایایی از آن مواد بر روی لباس و یا لوازمش باقی مانده باشد.
در عین حال ارتش آمریکا می‌گوید او سه بار  با ماشین دروغ سنجی مورد آزمایش قرار گرفت و دستگاه حرف‌های او را دروغ دانست.
«تام کورلی» رییس آسوشیتدپرس در نامه‌ای به  نوری المالکی نخست وزیر عراق از روند رسیدگی به پرونده «بلال حسین» ابراز نگرانی کرده و و ناخشنودی خود را از روند نامطلوب اطلاع رسانی که توسط ارتش آمریکا صورت پذیرفته ابراز کرد.
او همچنین اعلام کرد: «ما معتقدیم بازداشت بلال حسین و نگه داشتن بیش از 19 ماه او در زندان بدون هیچگونه تفهیم اتهام به دلیل عکس‌هایی است که او از درگیری های استان «الانبار» عراق گرفته بود که ارتش آمریکا نمی‌خواست شهروندان عراقی و آمریکایی آن عکس‌ها را ببینند. ما نگرانیم که خصومت ویژه ارتش آمریکا با او،  به عنوان یک روزنامه‌نگار او را به سوی شرایطی دشوار و خطرناک سوق دهد.»

او همچنین اذعان داشت: «وکلای ارتش آمریکا 19 ماه وقت داشتند تا مدارکی علیه او پیدا کنند. آنها قوانین را می‌شناسند، و می‌دانند چگونه توجه قضات را به چیزی جلب کنند. آنها در کار آماده کردن مدارک بر علیه دستگیر شدگان کاملا کار کشته‌اند و بسیار بیش از آن می‌دانند که قضات عراقی باید بدانند.»

بلال حسین (وسط) به همراه جان مور عکاس ای.پی

جسد مردی که در پی تیراندازی بین گروه‌های ناشناس در رمادی کشته شد11 آوریل 2006

دختری که در حمله هوایی نیروی‌های آمریکایی در فلوجه مجروح شد. 17 سپتامبر 2004

شورشی‌ها مهیای حمله به نیروهای آمریکایی می‌شوند. 8 نوامبر 2004
از عکس‌هایی‌که در مجموعه عکس ای.پی بوده و در جایزه پولیتزر را برده است.

شورشی‌ها و شخصی که گمان می‌رود روزنامه‌نگار ایتالیایی سالواتوره سانتورو باشد.
 خارج از شهر رمادی. 15 دسامبر 2004

کد خبر 43110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز