همشهری آنلاین: به گفته پاپ فرانسیس راهبه‌ها در کلیساهای کاتولیک مورد سوءاستفاده و آزار جنسی قرار گرفته‌اند. رهبر کاتولیک‌های جهان گفت این کار توسط کشیش‌ها واسقف‌ها صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

راهبه

به گزارش دویچه وله، پاپ فرانسیس در بازگشت از ابوظبی برای نخستین بار درباره یکی از جنجالی‌ترین "اتهامات" به کلیسای کاتولیک ابراز نظر کرد. رهبر کاتولیک‌های جهان در یک نشست خبری در هواپیما در راه بازگشت به رم گفت: «سوء‌استفاده جنسی از راهبه‌ها توسط کیش‌ها و اسقف‌ها صورت گرفته است.»

پاپ فرانسیس افزود: «فکر می‌کنم که این کار هم‌چنان ادامه دارد.» رهبر کاتولیک‌های جهان تاکید کرد که کلیسا اجازه ندارد چنین اتفاقاتی را انکار و درباره آنها سکوت اختیار کند. پاپ تصریح کرد: «فعالیت‌های ما باید برای مقابله با چنین اتفاقاتی افزایش یابد. ما اراده لازم برای انجام این کار را داریم.»

به گفته پاپ این گونه اتفاقات می‌تواند در "همه جا" رخ دهد، اما ما شاهدیم که اتفاقات "بیش از همه در صومعه‌های جدید و در مناطق مشخصی" صورت گرفته‌اند.

پاپ فرانسیس گفت که مسئولان کلیسای کاتولیک مدت زمانی است که سرگرم بررسی این موضوع هستند. به گفته پاپ برخی تشکل‌های راهبه‌ها "منحل " و فعالیت برخی کشیش‌ها و اسقف‌ها نیز "به حالت تعلیق" درآمده و عده‌ای نیز "اخراج" شده‌اند.

  • "بردگی جنسی" راهبه‌ها

پاپ برای نخستین بار جزییات تکان‌دهنده‌ای را در باره آزار جنسی راهبه‌ها بیان کرد. او تصریح کرد که با راهبه‌ها در برخی صومعه‌ها به صورت "برده" رفتار می‌شده است.

به گفته رهبر کلیسای کاتولیک بیانگذاران و متولیان این صومعه‌ها و دیرها راهبه‌ها را به "بردگی جنسی" وادار کرده بودند.

در سال‌های گذشته نیز گزارش‌های متعددی درباره آزار و اذیت جنسی راهبه‌ها منتشر شده بود و برخی از مسئولان صومعه‌ها در مظان اتهام قرار گرفتند.

پاپ بنکدیت شانزدهم، پاپ پیشین، نیز پیشتر دست به انحلال برخی صومعه‌ها زده بود. پاپ فرانسیس تصمیم بندیکت شانزدهم را "بسیار شجاعانه" خواند و اذعان کرد که در آن زمان این اقدامات با "مقاومت‌ شدید" برخی مسئولان کلیسای کاتولیک مواجه شد.

پاپ آزار و اذیت زنان را مشکلی عمومی در جامعه خواند و از آن به عنوان معضلی فرهنگی یاد کرد. او تصریح کرد که در برخی مناطق این آزار و اذیت آنچنان شدید بوده که برخی زنان به خودکشی دست زده‌اند.

مسئولان کلیسای کاتولیک در بسیاری از کشورهای جهان به سوءاستفاده جنسی متهم هستند. اما اغلب این اتهامات تا کنون متوجه کشیش‌ها و اسقف‌هایی بوده که بیشتر با کودکان و نوجوانان سروکار داشته‌اند.

اتهام سوء‌استفاده جنسی، کلیسای کاتولیک را با بحران عمیقی در سراسر جهان مواجه کرده است. پاپ فرانسیس پیشتر تصریح کرده بود که که پشتیبان قربانیان است و از مومنان مسیحی خواسته است که در مقابل این گونه فجایع سکوت نکنند.

کد خبر 431003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha