همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری پیشین کاستاریکا که سال ۱۹۸۷ به خاطر تلاش برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی آمریکای مرکزی برنده جایزه صلح نوبل شده بود، متهم به آزار جنسی یک زن شد.

خوزه آرياس برنده جايزه صلح نوبل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسوشیتدپرس، اسکار آریاس سانچس بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ دو دوره ریاست دولت کاستاریکا را بر عهده داشت و در دومین سال ریاست‌جمهوری خود در دور اول موفق شد جایزه صلح نوبل را از آن خود کند. او حالا متهم است سال ۲۰۱۴ یک زن فعال در حوزه خلع‌سلاح هسته‌ای را آزار و اذیت جنسی کرده و گزارش این ماجرا در نشریه سماناریو یونیورسیداد منتشر شده است.

آریاس ۷۸ ساله این اتهام را رد و اعلام کرده هر کاری که انجام داده، با رضایت طرف دیگر بوده است. ضمن اینکه در دوران ریاست‌جمهوری هم همواره برای تحقق برابری جنسیتی تلاش کرده است. گزارش سماناریو یونیورسیداد مربوط به ماجرایی است که روز اول دسامبر ۲۰۱۴ در خانه رئیس‌جمهوری پیشین در سن‌خوزه (پایتخت کاستاریکا) اتفاق افتاده و در مدارک شکایت زن به دادگاه از آن به عنوان «تجاوز و جنایت جنسی» یاد شده است.

شاکی که آن زمان ۳۰ سال داشته، برای گفتگو درباره موضوع فعالیت خود در حوزه خلع‌سلاح هسته‌ای به خانه آریاس رفته بود که آن اتفاق برایش رخ داد. پس از آنکه آقای آریاس از زن خواست ملاقات جایی دیگر انجام شود، او با آوردن بهانه از خانه بیرون رفت و همان زمان بخشی از اتفاق پیش‌آمده را برای یکی از نمایندگان مجلس و یک مشاور حقوقی تعریف کرد. حالا این زن برای ادعای خود درباره آزار جنسی دو شاهد هم دارد.

از سوی دیگر، آریاس با انتشار یک بیانیه کوتاه به گزارش سماناریو یونیورسیداد واکنش نشان داد و اعلام کرد هرگز خلاف خواسته دیگران کاری انجام نداده است. از آنجا که این پرونده در دادگاه باز شده، رئیس‌جمهوری پیشین کارستاریکا ترجیح می‌دهد دفاع اصلی و سخنان خود را برای روز محاکمه نگه دارد.

کد خبر 430932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha