سمیرا نشلی-خبرنگار: خانه موزه شهید سیروس مهدی‌پور در شهرک سرچشمه منطقه ۲۲ سال‌هاست خانه قرآنی کودکان و میزبان اهالی شده است.

خانه فرهنگي محله

خانواده شهید مهدی‌پور خانه شان را به موزه و خانه فرهنگی و قرآنی تبدیل کرده‌اند تا یاد و خاطره عزیزشان جاودان بماند. شهید مهدی‌پور معلم ریاضی بود که به بچه‌ها قرآن هم درس می‌داد. او سال‌ها در مدارس محله کن و روستاهای سولقان و امامزاده داود(ع) تدریس کرد و زمانی که به جبهه رفت دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بود. در این گزارش سری به این موزه زده ایم.

شهید مهدی‌پور یکی از اعضای ۲۹ نفره دسته یک گروهان یک گردان حمزه لشکر محمد رسول‌الله(ص) بود که مسئولیتشان را محسن گلستانی به عهده داشت. آنقدر سن و سال اعضای این دسته کم بود که به دسته «‌کودکستان گلستانی‌» معروف شدند. او آرپی‌چی‌زن دسته بود اما در کنار همه کارهایش تدریس می‌کرد و امدادگر هم بود. او ۲۴ آذر ۱۳۶۵ به شهادت رسید و پیکر پاکش بردوش اهالی از مسجدجامع المهدی(عج) میدان المپیک تشییع و سال ۱۳۹۵ خانه او به پیشنهاد پدرش به خانه‌موزه تبدیل شد.

از آن سال تا امروز این خانه محل فعالیت‌های فرهنگی و هنری و قرآنی است. در این خانه‌موزه مهدکودک قرآنی با محوریت آموزش سوره‌ها و آیات موضوعی و کاربردی قرآنی، آشنایی خردسالان با آموزه‌های دینی و بیان نمونه‌های مصداقی در زندگی و فردی و اجتماعی فعال است. در خانه‌موزه شهید سیروس مهدی‌پور اتاقی به وسایل شهید اختصاص داده شده است. در و دیوار این اتاق پر است از عکس، پلاک، تسبیح و لوح تقدیر و در کنار همه اینها تابلویی وجود دارد که خانواده با جان و دل از آن محافظت می‌کنند.

محتویات جیب شهید در هنگام شهادت، تکه‌ای از لباسش، ساعت مچی با عقربه‌های ثابت شده بر روی ساعت ۹:۱۵دقیقه، یک نخ و سوزن مشکی، یک قاشق استیل، یک پانصد تومانی همراه یک سکه کوچک، یک جاسوئیچی و دفترچه کوچک یادداشت در این تابلو قرار دارد که حال هر بیننده‌ای را دگرگون می‌کند. خانه موزه شهید سیروس مهدی‌پور در میدان المپیک، شهرک سرچشمه، خیابان سیروس مهدی‌پور واقع شده است. برای بازدید از این موزه می‌توانید با شماره ۴۴۷۲۵۷۳۷ تماس بگیرید.

  •  خانه‌ای برای تعالی فرهنگ و هنر محله


حسین فلاحی آذر مدیر خانه فرهنگ مشارکتی آذر

 مشارکت شهروندان در امور فرهنگی و هنری محله‌هایشان مهم‌ترین هدفی است که خانه‌های فرهنگ مشارکتی دنبال می‌کنند. بهمن سال ۱۳۹۶ وقتی خانه فرهنگ مشارکتی «آذر» به‌عنوان نخستین خانه فرهنگ مشارکتی منطقه۹ زیر نظر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شروع به کار کرد، تصمیم گرفتیم با مشارکت مردم و جذب نخبگان محلی خانه فرهنگی راه بیندازیم که از نگاه و سلیقه مردم برای رفع نیازهای فرهنگی و هنری محله بهره‌ می‌برد. امروز بعد از گذشت یک سال از شروع فعالیت خانه فرهنگ مشارکتی «آذر» با افتخار به کارنامه‌ای نگاه می‌کنیم که مردم محله بیشترین سهم را در موفقیت آن دارند.

تشکیل ۶ کانون متنوع فرهنگی، ‌اجتماعی و اقتصادی در زمینه‌های قرآنی، جوانان، گردشگری، عکاسی و کارآفرینی توانسته پتانسیل مناسبی برای فعالیت و مشارکت شهروندان ایجاد کند. خانه‌های فرهنگ مشارکتی فرصتی برای حضور شهروندان توانمند ایجاد کرده تا تجربیات و دانش خود را در قالب گروهی مردم‌نهاد در اختیار شهروندان قرار دهند. همکاری بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری منطقه همچون سراهای محله، فرهنگسراها و کانون‌های فرهنگی مساجد می‌تواند برنامه‌ریزی برای شهروندان منطقه را هدفمند، جذاب‌تر و کارآمدتر کند.

کد خبر 430921

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha