چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۰
۰ نفر

علی نیکنام-مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران: آمار مشخصی از کتابخانه‌های پهنه غرب پایتخت در دسترس نیست. دلیل این مسئله نبود متولی مشخص برای ساخت کتابخانه در شهر تهران است.

علی نیکنام|مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران

معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و کانون فرهنگی و هنری مساجد در کنار نهاد کتابخانه‌های کشور در تهران کتابخانه می‌سازند. البته نخستین سازمانی که در تهران کتابخانه ساخت شهرداری بود. نهاد کتابخانه‌های کشور هم عمری ۱۰ ساله دارد و در این مدت ۳۶ کتابخانه در تهران ساخته است. با این حال هنوز تعداد کتابخانه‌های تهران کافی نیست. طبق استاندارد باید به ازای هر هزار نفر ۲۸‌مترمربع فضای کتابخانه‌ای داشته باشیم.

نهاد کتابخانه‌ها در منطقه۲۱ کتابخانه‌ای ندارد. زمین در تهران گران شده است. شهرداری اگر زمینی مناسب در اختیار ما قرار دهد قول می‌دهیم یک کتابخانه استاندارد بسازیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که ما هرجایی نمی‌توانیم کتابخانه بسازیم. زمینی که امکانات ساده زندگی را ندارد، کارایی ندارد. ما برای ساخت کتابخانه باید زمینی مناسب و در دسترس داشته باشیم. کتابخانه باید در دسترس عموم باشد. الان نهاد کتابخانه‌های کشور در زمینه ساخت و توسعه کتابخانه‌های استاندارد شهری بسیار جدی است.

شهرداری مدعی است سراهای محله‌ها هم جزو کتابخانه‌هاست. یک قفسه با ۱۰۰ جلد کتاب کتابخانه نیست. کتابخانه‌های شهری، استانداردها و مشخصات خاصی دارند که این ویژگی‌ها باید در کتابخانه ملموس باشد. استانداردسازی کتابخانه بسیار مهم است.

کد خبر 430920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha