همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هر مسئولی باید پاسخگو باشد و اگر نمی‌تواند کار کند، کنار برود، گفت: این موضوع برای بنده هم صادق است و اگر دو ماه دیگر نتوانستم، به رئیس‌جمهور می‌گویم و می‌روم.

دژپسند

به گزارش فارس، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست هم‌اندیشی با اقتصاددانان جوان با اشاره به اینکه در آغاز فعالیتم در وزارت اقتصاد بر بسیج همگانی فکری و سرمایه انسانی تاکید داشتم، اظهار داشت: وزارت اقتصاد از کارشناسان زیادی برخوردار است، ولی نمی‌توان تنها به این بخش اکتفا کرد و باید از چشمه‌های جوشان اندیشه خارج از وزارتخانه نیز استفاده شود.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: دلیلی ندارد که کارشناسان بیرون از وزارتخانه نخواهند برای برون رفت از مشکلات مشارکت داشته باشند. برای این کار هسته‌های اندیشه‌ورزی شکل گرفت، ولی ظرفیت این بخش نیز محدود است.

دژپسند با اشاره به کمک وزارت اقتصاد برای تشکل خانه اقتصاددانان جوان، بیان داشت: ما می‌خواهیم جریان فکری موجود را در یک ارتباط مستمر و دائمی داشته باشیم و این شبکه را سازماندهی کنیم که ارتباط غیرحضوری برقرار شود تا بتوان نظرات گروه‌های تخصصی را دریافت کرد.

وی ادامه داد: طرح دیگری نیز داریم که کمک شود کشور صاحب یک خانه اقتصاددانان شود. در این زمینه وزارتخانه برنامه‌ریزی کرده و پیش‌بینی‌ها در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در اقتصاد کلان ایده‌های نو داشته باشیم و نمی‌خواهیم تورم در وصعیت بد و رهاشده بماند، ولی نمی‌خواهیم سرمایه‌گذاری و تولید آسیب ببیند و آسیب تورمی در این بخش باید به حداقل برسد. حمایت از تولید طبیعی است آثار تورمی دارد.  

وزیر اقتصاد تصریح کرد: وزارتخانه متولی تنظیم سیاست‌های اقتصادی کشور است و در زمینه اشتغال نیز باید ورود کند و مدل‌هایی را برای ارائه تعریف کند.

وی با اشاره به لزوم مولدسازی دارایی‌های دولت، گفت: دولتی که بر روی گنج نشسته اگر در بخش نفت دچار مشکل شود به چالش خواهد خورد. یک بخش عمده گرفتاری‌ها به روش‌ها و افکار سنتی می‌گذرد و ما در این زمینه‌ها و نوسازی تفکر اقتصادی مشکل داریم.

وزیر اقتصاد افزود: مگر می‌توان در این دوره بحث اقتصاد دیجیتال را مطرح نکرد؟ ما برای حل مشکلات نیازمند عقل جمعی هستیم. کشورهای دیگر در تعریف ابزار مالی اسلامی در بورس پیشرفت داشته‌اند ولی ما از آنها تنها استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در بحث بلاک چین که توسط کمیسیون اقتصادی دولت بررسی می‌شود فاصله تفکرات زیاد است و عده‌ای نادانسته و از روی ترس مقاومت می‌کنند.

دژپسند ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و ما برای شناسایی آنها نیازمند بسیج عقلی هستیم. ما معافیت مالیاتی را در زمانی دادیم و امروز به روایت همکاران سازمان مالیاتی ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی از پرداخت مالیات معاف است و ما باید این رویه‌ها را اصلاح می‌کردیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بد است که به نقطه‌ای رسیدیم که عددی خاص هزینه‌های دولت باشد و نتوان آن را کاهش داد. همه ما از کمبود سرمایه ناراحتیم ولی با بهره‌ور کردن دارایی‌های داخلی رشد اقتصادی تا ۶ درصد خواهد رسید. پس برای پیشرفت بیشتر نیازمند تامین مالی خارجی هستیم و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این بخش بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: چرا در سالی که ۱۲.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده است حدود ۴۰ درصد آن به میزان ۵ میلیارد دلار جذب شد و روی زمین نشست؟ چه موانع و مشکلاتی است؟ دست گدایی به سمت شما دراز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آیا می‌توان امیدوار بود شرایط سرمایه‌گذاری بهتر شود، افزود: امروز پاهای سرمایه‌گذار در غل و زنجیر گیر کرده است و توان پرش ندارد. البته فساد اقتصادی هم در کنار مجوزهای بی‌شمار و مقررات بسیار زیاد در کنار لیست بلند مسائل دست و پاگیر وجود دارد. احساس بد امنیت اقتصادی و احساس بد فساد اقتصادی داریم نه اینکه فساد اقتصادی و عوامل مخل وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با اقتصاددانان جوان با اشاره به موضوع تحریم‌ها اظهار داشت:‌ راه‌هایی که قبلا تحریم‌ها را دور زده بودیم، شناخته‌اند و در همین سه ماه گذشته نیز راهکارهایی که برای دور زدن استفاده می‌کردیم  شناسایی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هر مسئولی باید پاسخگو باشد و اگر نمی‌تواند کار کند، کنار برود، تصریح کرد: این موضوع برای بنده هم صادق است و اگر دو ماه دیگر نتوانستم، به رئیس‌جمهور می‌گویم و می‌روم.  

وزیر اقتصاد خطاب به اقتصاددانان جوان گفت:‌ به نظر شما بااولویت‌ترین موضوع اقتصاد چیست و این موضوع را به صورت جلسات الکترونیکی بپرورانیم و در دستورکار قرار دهیم.  

وی ادامه داد: شرایط به واسطه محدودیت‌ها به گونه‌ای شده که باید دست به دست هم بدهیم و فکرها را روی هم بریزیم و طرح‌های اساسی را بپرورانیم تا مانع از آسیب اقتصاد و رشد تولید شویم و تورم را کنترل کنیم.

کد خبر 430904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha