روزها و لحظه‌های پرخاطره دهه‌فجر را درحالی در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب سپری می‌کنیم که بسیاری از نقش‌آفرینان دوران انقلاب در جمع ما نیستند و جای خالی آنها احساس می‌شود.

انقلاب

انسان‌های شریفی که در دوران مبارزه با رژیم شاهنشاهی جان شیرین خود را فدا کردند تا نهال انقلاب با خون آنان بارور شود و عده‌ای هم در طی این سال‌ها به رحمت حق رفتند. تعدادی از این فجرآفرینان هم در همسایگی ما زندگی می‌کنند که شاید از مبارزات آنها در آن ایام بی‌خبر باشیم. وظیفه تک تک ماست یادی از آنها کنیم و آنان را به فراموشی نسپاریم. 

  • یادی از سرهنگ احمد ترابی 
  •  نخستین افسر شهید محله 

سرهنگ «احمد ترابی» از افسران نیروی هوایی و از همافرانی بود که در دوران انقلاب، همراه مردم شد و با زیرپاگذاشتن فرمان مافوق خود برای حمله به انقلابی‌ها وایستادگی در برابر آنها به دست مأموران شاهنشاهی به شهادت رسید. «مهدی هادیان» از دوستان این شهید تعریف می‌کند: «وقتی اهالی متوجه شدند که احمد ناجوانمردانه به شهادت رسیده، راهپیمایی بزرگی در خیابان ۱۰متری جوادیه راه انداختند و شعارشان این بود «مسلمان به پا خیز، همافرت کشته شد». 

  • فعال انقلابی ساکن محله خانی‌آبادنو  
  • اهدای لباس به سربازان فراری 



توفیق ۲ماه خدمت در ورودی مدرسه علوی در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی که فوج فوج از گوشه و کنار شهر برای دیدار با امام خمینی(ره) به این مدرسه می‌آمدند، از افتخارات اوست. موضوعی که حاج «سیدحسین کاظمی» هنوز هم بعد از ۴۰سال از پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان بهترین روزهای زندگی‌اش از آن یاد می‌کند. او در روزهای پیش از پیروزی، فعالیت‌های انقلابی زیادی داشت و شهادت برادرش توسط ساواک در حین توزیع اعلامیه هم، او را از ادامه مسیرش دلسرد نکرد. کاظمی از روزهای پیروزی انقلاب خاطرات زیادی در ذهن دارد و می‌گوید: «آن زمان محله ما فاصله چندانی با دیوارهای پادگان قلعه‌مرغی نداشت. سربازان زیادی با پیام امام خمینی(ره) از پادگان فرار کردند و به نیروهای مردمی ملحق شدند. خاطرم هست آن زمان، با کمک چند نفر از خیّران و متمولان محله، چند دست لباس نو خریدیم و به اهالی اهدا کردیم تا به سربازها بدهند.

«مهدی شکوهی» به مرد نقابدار معروف بود  
 برای دستگیری‌ام جایزه تعیین کرده بودند



«پدرم از مخالفان رژیم شاهنشاهی بود و این روحیه را به اعضای خانواده و فرزندانش انتقال داده بود.» «مهدی شکوهی» از افراد انقلابی محله جوادیه که به «مرد نقابدار» یا «مهدی مجاهد» شهرت دارد، این مطلب را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «ساواکی‌ها خانه‌مان را زیرنظر گرفته بودند. ایده استفاده از نقاب هنگام سخنرانی‌ها برای پوشاندن چهره‌ام از طرف اعضای گروه بود چون من و خانواده‌ام شناسایی شده بودیم و هر شب مأموران در کمین بودند.» فعالیت‌های انقلابی و جهادی گروه «‌مهدی مجاهد» تأثیر بسیاری در رونق راهپیمایی‌ها و تظاهرات بر ضد رژیم شاهنشاهی بود. آنها با حضور در اماکن و محافل گوناگون پیام‌های امام خمینی(ره) را به اطلاع شهروندان می‌رساندند تا با انگیزه و توان بیشتری برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی وارد میدان شوند. شکوهی با یادآوری اتفاق‌های آن دوران ادامه می‌دهد: «یک روز با چهره نقاب زده به همراه چند نفر از اعضای گروه مخفیانه به داخل دفتر کاخ جوانان رفتیم. عوامل شاه و ساواکی‌ها متوجه شدند و به تعقیب ما پرداختند، اما نتوانستند دستگیرمان کنند.» همین فعالیت‌های ضد طاغوتی شکوهی باعث شده بود ساواک برای دستگیری او جایزه تعیین کند. 

  •  نرجس عطارنژاد، بانوی مبارز انقلابی 
  •  تظاهر کردم کرو لال هستم  

  • حجت‌الاسلام رضا مطلبی، مبارز انقلابی 
  •  ۳سال زندانی به خاطر برگزاری مراسم ختم 

یکی از چهره‌های برجسته انقـــلابی در منــطـــقه۱۷ حـجــــت‌الاسلام «رضا مطلبی» است. فردی که از ابتدای نهضت امام(ره) مثل شاگردان دیگر ایشان به قیام و مبارزه برخاست. او یکی از برگزارکنندگان مراسم ختم برای حاج مصطفی خمینی در سال۱۳۵۶ بوده است که به واسطه این کار به ۳سال زندان محکوم شد. علاوه بر آن، این روحانی از شاهدان عینی حادثه‌ ترور حضرت آیت‌الله ‌خامنه‌ای در روز ۶تیر سال۱۳۶۰ در مسجد ابوذر تهران بود.

مطلبی بیش از ۴۰سال است که امام جماعت مسجد ابوذر در محله فلاح را برعهده دارد و به رسم مشارکت‌جویی در رفع مشکلات محل و گره‌گشایی از امور اهالی عادت دارد. او علاوه بر سال‌ها فعالیت خالصانه در این مسجد، در راه‌اندازی یک کتابخانه محلی در این مسجد هم نقش داشته که از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کد خبر 430793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha