همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت از احتمال راه‌اندازی مجدد عمره مفرده پس از انجام مناسک حج ۹۸ خبر داد.

آمادگی ایران برای پذیرش سهمیه مازاد حج سایر کشورها

به گزارش تسنیم، علیرضا رشیدیان در خصوص برنامه‌ریزی‌ها برای حج تمتع ۹۸ گفت: برای موضوع نرخ‌گذاری حج ۹۸ کارشناسان و دست‌اندرکاران مربوطه برنامه‌ریزی فشرده‌ای را آغاز کردند و سیاست‌های سازمان حج و زیارت انقباضی خواهد بود.  پیگیری‌های مفصلی را با دولت، شخص رییس‌جمهور و معاون اول رییس جمهور انجام دادیم تا ارز ارزانتری برای حجاج فراهم آوریم.

رشیدیان با یادآوری اینکه ارز تأمین‌شده برای حج سال ۹۷ با نرخ ۳۸۰۰ تومان تأمین شده بود، گفت: اگر بنا باشد حج ۹۸ با ارز نیمایی تأمین شود، قطعاً افزایش بیش از دوبرابری نسبت به حج گذشته خواهد داشت اما با تلاش‌های صورت‌گرفته تقریباً افزایش قیمت این‌گونه‌ای مهار شده است. امیدواریم با نهایی شدن قیمت ارزی که به ما اعلام می‌شود، قیمت مناسب را برای متقاضیان شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی حج ۹۸ را زودتر از قبل شروع کرده‌ایم، توضیح داد: با توجه به تأمین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی، تا کنون ۷۵ درصد مسکن در مکه و حدود ۶۰ درصد مسکن در مدینه تأمین شده که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ میلیون ریال سعودی صرفه‌جویی شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با ابراز اینکه تلاش‌ها برای مدیریت هزینه‌ها در حال انجام است، گفت: امیدواریم با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان هزینه‌های حج سال آینده را انجام دهیم.

وی یکی از عمده‌ترین هزینه‌های حج را مربوط به تأمین مسکن حجاج دانست و گفت: مسئولان و کارگزاران حج و زیارت در تلاش هستند که افزایش قیمت حج ۹۸ را تا حد ممکن کنترل کنند.

رشیدیان گفت: فراخوان حج ۱۴۴۰ در دهه اول اسفند اعلام می‌شود؛ در حال حاضر نیز فراخوان تکمیل و بروزرسانی اطلاعات منعکس شده که همه ودیعه‌گذاران حج تمتع باید به این مهم مبادرت ورزند و تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر این مهم را انجام داده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین اظهار کرد: ۱۲۵ هزار نفر از افرادی که اطلاعات خود را بروز کرده‌اند مربوط به متقاضیانی هستند که تا آخر بهمن ماه ۸۵ نامنویسی کرده و دارای فیش هستند که این افراد در نوبت تشرف قرار دارند.

وی با اشاره به هزینه‌های حج تمتع توضیح داد: هزینه‌های حج تمتع برای هر نفر بین ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار است بنابراین تفاوت نرخ ارز در هزینه‌ها تأثیرگذار است؛ تمام تلاش دست‌اندرکاران اعم از دولت و کارگزاران حج این است که افزایش قیمت را حتی‌الامکان برای متقاضیان کنترل کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اعزام ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر زایر از ایران برای حج ۹۸ گفت: درخواست ۱۰ هزار نفر اضافه‌تر را به طرف سعودی اعلام کرده‌ایم که در صورت موافقت ۹۶ هزار و ۵۰۰ نفر اعزام می‌شوند.

رشیدیان در خصوص راه‌اندازی مجدد عمره مفرده نیز توضیح داد: حدود ۶ میلیون نفر از هموطنان در نوبت تشرف به عمره مفرده قرار دارند.

وی یکی از مشکلات برای راه‌اندازی عمره را شرایط سیاسی دو کشور دانست و گفت: در حال حاضر کنسولگری در کشور عربستان نداریم و مسلماً برای حضور اتباع ایرانی، داشتن یک کنسولگری و حمایت کنسولی مهم است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه موضوع عمره در جلسه شورای عالی حج مطرح شد، خاطرنشان کرد: این موضوع در جلسه مطرح شد و بحث پیگیری‌ها نیز به‌عهده ما گذاشته شد. اگر شرایط لازم یعنی حمایت‌های کنسولی فراهم شود و دفتر حافظ منافع توسط سوییس که مورد موافقت قرار گرفته راه‌اندازی شود و نمایندگان کنسولی مستقر شوند، امیدواریم راه‌اندازی مجدد عمره مفره بعد از حج تمتع ۹۸ انجام شود.

کد خبر 430642
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha