یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازگشت جشنواره فیلم فجر در سال ۹۸ پس از ۹ سال به بنیاد سینمایی فارابی، چالش‌هایی را پیش روی برگزار کنندگان این رویداد قرار می‌دهد و در عین حال فرصت‌هایی را نیز دربر دارد.

بازگشت جشنواره فیلم فجر به بنیاد سینمایی فارابی

به گزارش ایرنا، سینمای ایران یکی از افتخارات و دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی است و بدون شک میزان موفقیت های سینمای ایران در عرصه های مختلف، در چهار دهه اخیر و در سیر تکاملی این هنر صنعت اتفاق افتاده است.

در همه این سال ها حملات متعددی به سینما و سینماگران شده و عده ای تلاش کردند به اشتباه و یا به عمد این دستاورد را نادیده بگیرند در صورتی که امروز در عرصه هنر و سینمای دنیا، سینمای ایران، فیلمسازان ایرانی و آثار ما شناخته شده است و بسیاری از فیلمسازان کشور امروز به عنوان داوران جشنواره های بزرگ دنیا، در این رویدادها حضور داشته و نشان های جشنواره های معتبر دنیا در همین چهار دهه اخیر نصیب سینمای ایران شده است و استفاده از الفاظ نادرست برای هنرمندان به بهانه های واهی و حمله به آنان، چیزی جز تیشه زدن به ریشه فرهنگ و هنر این مرز و بوم نیست.

فارغ از آنچه اشاره شد، جشنواره فیلم فجر یکی دیگر دستاوردهای فرهنگی ایران اسلامی است که قدمتی نزدیک به پیروزی انقلاب دارد و امروز در دوره سی و هفتم خود قرار گرفته و به رغم برخی اتهامات برای کم اهمیت جلوه دادن این رویداد، همچنان جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد فرهنگی هنری کشور است.

بدور از اینکه این رویداد در ادواری قربانی سلیقه ها شده اما نمی توان از نقش سازنده آن در معرفی آثار سینمای ایران و شناسایی استعدادهای جوان چشم پوشی کرد و بسیاری از استعداد های امروز سینمای ایران که نوید بروز و ظهور کارگردانانی در سطح جهانی را می دهند از جشنواره فیلم فجر درخشش خود را آغاز کرده اند.

از این مهم که بگذریم همواره جشنواره فیلم فجر از ابتدا تا امروز زیر چتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از سوی موسسات تابع سینمایی برگزار شده و این رویداد جایگاه قابل توجهی در میان مردم و اهالی سینما و رسانه دارد.

پیشتر این رویداد از ابتدا تا انتها و در مراحل مختلف برپایی توسط فارابی برگزار می شد و عموما دبیر این رویداد در ادوار مختلف، یا معاون سینمایی وقت و یا مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بود. این بنیاد تا سال ۸۹ به طور کاملا مستقل، مسئولیت برگزاری جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشت. از سال ۹۰، مسائل و موارد پیشتیبانی این رویداد به موسسه رسانه های تصویری واگذار شد و همچنان این روند ادامه دارد.

کوچکسازی
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و تاکید مدیریت فرهنگی وقت بر کوچکسازی نهادهای فرهنگی، مقرر شد برخی زیرمجموعه های سینمایی از جمله بنیاد سینمایی فارابی کوچک و برخی دیگر از این زیرمجموعه ها از جمله موسسه رسانه های تصویری منحل شود اما با مقاومت هایی که صورت گرفت در نهایت این مهم به سرانجام نرسید اما پیگیری برای انجام کوچیکسازی در زیرمجموعه های فرهنگی از جمله موسسات سینمایی به عنوان یک مطالبه ادامه یافت تا در نهایت با حضور دکتر انتظامی به عنوان رییس سازمان سینمایی، این پیگیری و مطالبه به سرانجام برسد.

سرپرست سازمان سینمایی به مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری ماموریت داد ظرف مدت ۶ ماه نسبت به انجام تشریفات قانونی ادغام وظایف موسسه رسانه‌های تصویری در یک یا دو موسسه دیگر وابسته به سازمان اقدام کند.

با این دستور اما برپایی جشنواره فیلم فجر زیر چتر موسسه رسانه های تصویری در سال آتی در ابهام قرار گرفت اما گفت وگوی اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، تغییرات پیش روی زیرمجموعه های سازمان سینمایی را بیش از پیش روشن کرد.

تابش درباره جشنواره فیلم فجر، تحولات این رویداد اظهار کرد: بعد از ۳۷ دوره تجربه طی شده در برگزاری جشنواره و بلوغی که بین مدیران و مجریان و مخاطبان جشنواره، رسانه ها، مردم و بینندگان آثار اتفاق افتاده، باید برند معتبر جشنواره فیلم فجر را روزآمد کنیم.

وی یادآور شد: وقتی خبر خوشی را می شنویم که در سازمان قرار است در ساختارها تحول ایجاد شود بخش دیگر هم جشنواره ها است و می توانیم امیدوار باشیم که در سازمان نگاه متفاوتی به برگزاری جشنواره ها شود.

ادغام تا بهار ۹۸
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: در گفت وگوهای دکتر انتظامی با اصناف موضوع ادغام جشنواره ملی و جهانی مطرح شده اما مدیران در این باره تصمیمی نداشته اند. نگاه من فراتر از ادغام است؛ روند و نوع کارهایی که در یک جشنواره سینمایی می شود این انتظار را ایجاد می کند که پویش و اتفاق نو و روزآمدتر در جشنواره ها رخ دهد.

تابش در ادامه به کوچکسازی سازمان سینمایی اشاره کرد و افزود: اصولا نگاه این دولت و مدیران سینمایی به کوچسازی نهادهای سینمایی بوده است. فارابی در این چهار سال اخیر که من در آن حضور داشتم یک معاونت تصدی گر را در فرایند یکساله حذف کرد و از سه معاونت به دو معاونت تبدیل شدیم.

وی درباره لزوم کوچکسازی عنوان کرد: اگر به اسناد بالادستی مانند برنامه ششم توسعه نگاه کنیم، در می یابیم تکالیف جدی برای بخش فرهنگ و هنر در این برنامه هادیده شده که یکی چابک سازی و تجدید ساختار نهادهای فرهنگی و هنری است و خوشحالیم سازمان سینمایی پس از یک دوره یکساله و تحقیق و پژوهش، در دوره انتظامی اعلام رسمی شد که ادغام و کوچکسازی انجام می شود.

مدیرعامل بنیادسینمایی فارابی با اشاره به کوچکسازی در درون سازمان سینمایی وموسسات و زیرمجموعه های تابع گفت:برنامه ریزی آقای یزدانی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری برای ادغام برخی از وظایف موسسه در سازمان سینمایی و یا بنیاد فارابی در حال مطالعه است و در بازه زمانی ۶ماه این اقدام انجام می شود. تصمیم داریم تابهار۱۳۹۸این اتفاقات رخ دهد وامیدواریم این ادغام زمینه ساز تحولات پایه ای و اساسی در روندهای موسسات سینمایی شود.

بازگشت جشنواره فیلم فجر به فارابی
اما یکی دیگر از خبرهایی که علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به آن اشاره کرد بازگشت جشنواره فیلم فجر در دوره سی و هشتم به بنیاد سینمایی فارابی بود. وی در این باره یادآور شد: بنیاد سینمایی فارابی در سال ۹۸ باید پشتیبانی جشنواره کودکان اصفهان و جشنواره فیلم فجر را انجام دهد.

بازگشت جشنواره فیلم فجر زیر چتر بنیاد سینمایی فارابی چالش بزرگی برای دست اندرکاران این بنیاد محسوب می شود اما فرصت مناسبی نیز برای برپایی این رویداد محسوب می شود.

حجم فعالیت های گسترده در بنیاد سینمایی فارابی و در عین حال ماموریت های متنوع در کنار ادغام برخی وظایف موسسه رسانه های تصویری، می تواند این نگرانی را ایجاد کند که برپایی جشنواره با مخاطراتی روبرو شود اما در عین حال برگزاری جشنواره زیر چتر نهادی همچون فارابی که در سال های گذشته بابرنامه ریزی درست و با تکیه بر نیروهای انسانی خود، تا حدی در برگزاری جشنواره نمره قبولی گرفته می تواند فرصت استفاده بهینه از نیروهای انسانی را که سال هاست به واسطه خروج جشنواره از بنیاد سینمایی فارابی، به کار گرفته نشدند، فراهم کند.

در عین حال تمرکز جشنواره زیر چتر بنیاد سینمایی فارابی، موجب می شود این جشنواره با برنامه ریزی طولانی مدت برای دوره بعد، خود را آماده کند و برپایی جلسات شورای سیاستگذاری، تنظیم قوانین و مقررات دوره و اتفاقاتی از این دست، به صورت منظم برپا شده و زیرمجموعه های تازه بنا نهاده شده از جمله امور جشنواره ها در راستای کوچکسازی سازمان سینمایی حذف شود.

استفاده از نیروهای سازمانی فارغ از ناکارآمدی در مواردی، می تواند در کاهش هزینه های جشنواره موثر بوده و در عین حال به تشخیص نیروهای کارآمد کمک کند. همچنین در این نگاه، نیروی انسانی می توانند با بروز رسانی خود، در برپایی جشنواره کمک بسزایی داشته باشند.
به هر حال باید در انتظار ماند و دید در نهایت آیا وعده ادغام زیرمجموعه های سینمایی به منظور کوچکسازی و کاهش هزینه های دولت به سرانجام می رسد؛ در صورت تحقق این مهم و بررسی عملکرد مدیران در ایجاد نظم برای برنامه ریزی برپایی جشنواره فیلم فجر، می توان به آنان نمره قبولی داد و پیش داوری و قضاوت در این باره تا حاصل شدن نتایج، کمکی نخواهد کرد.

کد خبر 430586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha