همشهری آنلاین: رییس اداره محیط زیست شهر تهران ضمن اشاره به آلودگی زیست محیطی تانکرهای فاضلاب‌بر و ماشین‌های لجن‌کش گفت: دستگاه‌های مختلف برای رفع این معضل باید قوانین و استاندارهایی تدوین کنند.

آلودگي آب

به گزارش ایسنا، محمد حسین بازگیر گفت: در کشور چندین تانکر فاضلاب‌بر یا ماشین لجن‌کش تحت پوشش بخش خصوصی به جمع‌آوری و حمل لجن سپتیک‌تانک‌ها، چاه‌های جاذب واحدهای تولیدی و خدماتی و چاه‌های فاضلاب مشغول هستند.

وی با اشاره به این که این لجن‌ها آلودگی زیادی دارند و حاوی فلزات سنگین، آلودگی‌های میکروبی، مواد آلی، باقی‌مانده مواد شیمیایی، نیترات، فسفات و چربی هستند، تصریح کرد: تخلیه این نوع لجن که به آن فاضلاب سپتاژی یا سپتاژ گفته می‌شود سبب آلودگی محیط زیست، تخریب منابع آب و خاک و تهدید حیات موجودات زنده می‌شود همچنین برای بهداشت عمومی و سلامت مخاطرات جدی ایجاد می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: میزان آلودگی سپتاژ به‌قدری زیاد است که تخلیه مستقیم آن به سیستم‌های فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها سبب اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود. به همین دلیل قبل از تخلیه در هر محیطی، نیاز به تصفیه تکمیلی یا پیش تصفیه دارند. در شهر تهران نیز به دلیل این که هنوز شبکه فاضلاب تکمیل نشده مدیریت درستی بر این گونه فاضلاب‌ها انجام نمی‌شود.

بازگیر با بیان این که منابع تولیدکننده سپتاژ و کیفیت آن در شهرها و مناطق مختلف، متفاوت است، تصریح کرد: نحوه مدیریت و ساماندهی ماشین‌های حمل لجن و مسئولیت‌پذیری مالکان و رانندگان آن‌ها نیز تفاوت‌های اساسی دارد چرا که زیرساخت‌های شهری و حساسیت‌های محیطی هر منطقه با مناطق دیگر متفاوت است.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به این که روش‌های مختلفی برای کنترل آلودگی‌های محیط زیستی و کاهش خطرات بهداشتی فاضلاب‌های سپتاژی وجود دارد، گفت: حل این موضوع نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها است و لازم است که فرمانداری‌ها، شرکت‌های آب و فاضلاب، شهرداری، محیط زیست، پلیس راهور و اتحادیه لجن‌کش‌ها ضوابط و مقررات قانونی و استانداردهای لازم برای رفع این معضل را تدوین کنند.

کد خبر 430564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha