همشهری آنلاین: مسئولان بهداشت منطقه: برای محافظت از ریه‌ها از نفس کشیدن‌های عمیق و زیاد صحبت کردن خودداری کنید.

دست‌کم ۸ کشته در پی سرمای کم‌سابقۀ هوا در آمریکا

کاهش دمای هوای آمریکا روز چهارشنبه در ایالت‌های غرب میانۀ این کشور به مرحله‌ای خطرناک رسید و باعث شد شمار قربانیان سرمای هوا در میشیگان، آیووا، ایندیانا، ایلینوی، ویسکانسین و مینه‌سوتا به دست‌کم ۸ نفر برسد.

این سرمای کم‌سابقه که با بادهای سردی مشهور به «گرداب قطبی» همراه است حمل و نقل و خدمات پست را متوقف و شمار قابل توجهی از ساکنان این مناطق را خانه‌نشین کرده است.

دمای هوا در داکوتای شمالی، شمالی‌ترین نقطۀ ایالت‌های غرب میانه به منفی ۳۷ درجه رسیده است و مسئولان بهداشت منطقه به ساکنان هشدار داده‌اند که «برای محافظت از ریه‌ها از نفس کشیدن‌های عمیق و زیاد صحبت کردن خودداری کنند».

سرویس هواشناسی ملی آمریکا نیز اعلام کرد: «شرایط بسیار خطرناک است و ۵ دقیقه بودن در فضایی که دمای بادها در آن منهای ۵۰ درجه است، می‌تواند باعث یخ زدن پوست شود... بنابراین بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در خانه بمانید.»

بیش از هزار پرواز یا به عبارت دیگر نزدیک به دو سوم برنامه‌های پرواز هواپیماها لغو شده‌اند. مدارس و کالج‌ها در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تعطیل اعلام شدند و پلیس نسبت به خطر افزایش تصادفات جاده‌ای هشدار داده است.

در مینیاپولیس، بزرگترین شهر ایالت مینه‌سوتا دما به منهای ۲۸ سانتی‌گراد رسید. پیش‌بینی می‌شود با بادهای سردی که دمای منهای ۵۲ درجه سانتی‌گراد دارند، هوا در برخی مناطق این ایالت در روز پنج‌شنبه باز هم سردتر شود.

در ایالت میشیگان، شرقی‌ترین نقطه این منطقه تمام دفاتر دولتی در روز پنج‌شنبه تعطیل هستند.

در شیکاگو بزرگترین شهر ایالت ایلینوی، دما در روز چهارشنبه به منهای ۲۸ درجه و شبانگاه نیز به منهای ۳۳ درجه سانتی‌گراد رسید که پایین‌ترین سطح در ۳۰ سال اخیر (۱۹۸۵ میلادی به اینسو) محسوب می‌شود.

بانکها و فروشگاههای شیکاگو در روز چهارشنبه تعطیل بودند و تمام قطارها از مبدا و به مقصد این شهر نیز لغو شدند. پلیس ایلینوی همچنین توانست ۲۱ نفر را که در پی خرابی یک اتوبوس، در سرمای زیر صفر درجه گیر افتاده بودند، نجات دهد.

کد خبر 430355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha