سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در روند تحقیقات دریایی در شمال شرقی جزیره کیش که اواخر دی ماه انجام شد، شکوفایی جلبکی را در سطح آب مشاهده کردند که همچنان ادامه دارد.

شكوفايي جلبكي

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، در نمونه‌برداری از آب‌های خلیج فارس در منطقه شمال شرقی تا جنوب شرقی جزیره کیش که اواخر دی ماه ۱۳۹۷ انجام شد، لکه‌های سبز رنگی ‏به وسعت ۲ تا ۳ کیلومتر به صورت پراکنده دیده شد به طوری که این تغییر رنگ آب هم اکنون نیز قابل مشاهده است. ‏‎

بر اساس این گزارش، مطالعه نمونه آب‌های برداشت شده از منطقه نشان می‌دهد که این شکوفایی (بلوم) مربوط به گونهNoctiluca scintillans ‎‏ از رده ‏داینوفیسه‌ها (‏Dinophyceae‏) است. این گونه پراکنش جهانی دارد و به دو صورت سبز و قرمز مشاهده می‌شود. فرم سبز رنگ ‏آن با گونه ‏Pedinomonas noctilucae‏ همزیستی دارد و از توان فتوسنتزی این گونه‌ همزیست بهره می‌برد.

محققان پژوهشگاه معتقدند که فرم سبز رنگ از عوامل رایج بلوم است و معمولا باعث تغییر رنگ آب در ماه‌های سرد سال می‌شود، این گونه در دامنه ‏دمایی ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد مشاهده و عمدتا در آب‌های یوتروف شکوفا می‌شود.

کد خبر 430039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha