همشهری آنلاین: لقاح مصنوعی پلنگ ایرانی برای نخستین بار در کشور طی هفته آینده در باغ وحش تهران انجام می‌شود.

پلنگ

به گزارش مهر، دامپزشک و مدیر باغ وحش تهران از انجام تلقیح مصنوعی پلنگ ایرانی طی هفته آینده در این باغ وحش خبر داد.

ایمان معماریان یادآور شد: ما یک پلنگ ایرانی ماده داریم که متأسفانه یک دستش را در تله شکارچیان در استان گلستان از دست داده است و باغ وحش تهران آن را نگه‌داری کرده و بسیار پلنگ باارزشی است.

وی توضیح داد: برنامه اروپایی تکثیر و حفاظت EEP برنامه‌ای است که تحت نظر اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا تکثیر گونه‌های در حال انقراض را نظارت می‌کند. این جزو باارزش‌ترین پلنگ‌هاست چون مستقیماً از طبیعت آمده است.

دامپزشک باغ وحش تهران یادآور شد: اسپرم یک پلنگ ایرانی نر به نام ریکا را هم ذخیره کرده‌ایم و در نیتروژن مایع نگه‌داری می‌کنیم و از طرفی سال گذشته یک پلنگ ایرانی نر طبق برنامه‌های EEP از باغ وحش لیسبون پرتغال به باغ وحش تهران انتقال داده شد که از اسپرم تازه او هم می‌توانیم استفاده کنیم.

معماریان افزود: کاری که در این مرحله با کمک متخصصان آلمانی انجام می‌دهیم این است که وضعیت پلنگ ماده‌مان را چک کنیم و امکان‌سنجی کنیم و اگر خودش در شرایط مناسب بود تلقیح مصنوعی را به صورت مستقیم انجام بدهیم و اگرنه به روش‌های هورمونی القای فحلی کنیم و بعد هم القای تخمک‌گذاری و لقاح مصنوعی را به این روش انجام بدهیم.

وی تاکید کرد: در مورد پلنگ ایرانی موفقیت‌های بسیار معدودی در لقاح مصنوعی در یکی دو باغ وحش جهان وجود داشته و ما با همان تیمی که این موفقیت‌ها را داشته در حال حاضر کار می‌کنیم و خیلی امیدواریم که نخستین بار این کار را در ایران و در منطقه انجام بدهیم که بسیار هم کار مهمی است.

معماریان تاکید کرد: باغ وحش تهران می‌تواند به عنوان یک ذخیره برای ژن پلنگ ایرانی هم در خود ایران و هم در دنیا مطرح باشد که این مهم همکاری سازمان‌ها و نهادهای دیگری را هم می‌طلبد تا بتوانند از این ظرفیتی که باغ وحش تهران در حال حاضر دارد با وجود جایگاه‌های کاملاً استانداردی که در هیچ جای دیگر ایران یا حتی در منطقه برای پلنگ ایرانی وجود ندارد استفاده کند و از این ظرفیت به عنوان یک ذخیره یا یک جمعیت پشتیبان برای پلنگ‌های ایرانی هم در ایران و هم در کشورهای دیگری که برنامه حفاظت برای پلنگ ایرانی دارند استفاده شود.

دامپزشک باغ وحش ارم گفت: این پتانسیل فقط در ایران به عنوان زیستگاه پلنگ ایرانی وجود دارد و امکان این کار فقط در باغ وحش تهران هست.

مدیر باغ وحش تهران در پاسخ به این که احتمال موفقیت این لقاح مصنوعی چه اندازه خواهد بود تصریح کرد: یکی دو مورد نمونه‌های موفق در دنیا وجود داشته اما این نمونه‌ها خیلی زیاد نیستند و درصدی نمی‌توان گفت که اعلام کنیم مثلاً چهل درصد امکان موفقیت وجود دارد. ما به هر حال تلاشمان را می‌کنیم که از بهترین امکانات استفاده و بهترین شرایط را فراهم کنیم تا بهترین اتفاق بیافتد.

کد خبر 430018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha