همشهری آنلاین: یک اتحادیه‌ اسلامی از مساجدی در نیدرزاکسن در هانوفر آلمان تأسیس شده که شامل مسلمانانی از کشورهای مختلف می‌شود. این ابتکار بعد از انتقادهای زیاد به اتحادیه ترکی اسلامی "دیتیب" به دلیل نزدیکی به دولت ترکیه صورت گرفته است.

مسجد

به گزارش دویچه وله، ۱۱ مسجد از ایالت نیدرزاکسن روز شنبه هفتم بهمن (۲۷ ژانویه) در هانوفر آلمان یک اتحادیه جدید اسلامی تشکیل داده‌اند که به گفته فیروز ولادی، سخنگوی این اتحادیه مستقل از کشورهای مبدأ اعضای آن است.

به گزارش خدمات رسانه‌ای کلیسای پروتستان، اتحادیه "مسلمانان در نیدرزاکسن" شامل مساجدی از اوسنابروک، هانوفر، براون‌شوایگ، نینبورگ، فشتا و چند شهر دیگر می‌شود. آونی آلتینر از هانوفر، رئیس سابق اتحادیه اسلامی "شورا" ریاست این اتحادیه جدید را بر عهده دارد.

با احتساب این اتحادیه جدید اینک در نیدرزاکسن سه اتحادیه اسلامی وجود دارد: اتحادیه شورا، اتحادیه ترکی ـ اسلامی دیتیب و اتحادیه نوپای "مسلمانان در نیدرزاکسن. "

طبق این گزارش، دلیل تشکیل اتحادیه جدید برخی اتهامات بود که به‌ویژه اتحادیه "دیتیب" (Ditib) را به دلیل نزدیکی به ترکیه نشانه گرفته بود. بسیاری از سیاستمداران از این که نفوذ دولت ترکیه بر مسلمانان مقیم نیدرزاکسن افزایش یابد هراس داشتند.

اتحادیه جدید اعلام کرده، قصد دارد نقش برجسته‌ای در مسائل مورد مناقشه میان مسلمانان مقیم آلمان و دولت این کشور ایفا کند؛ مسائلی از قبیل تدریس دین اسلام در مدارس، آموزش یزدان‌شناسان اسلامی یا همکاری مسلمانان در شوراهای رادیو و تلویزیون این کشور.

این اتحادیه در حال حاضر مساجدی از اتباع عربی، کردی، بوسنیایی و آفریقایی و مساجد مستقل ترک‌ها را نمایندگی می‌کند. اما در سال‌های آینده مسئله ملیت و کشور مبدأ مساجد، دیگر در این اتحادیه نقشی بازی نخواهد کرد.  

فیروز ولادی می‌گوید: «ما شهروندان آلمانیم، ما نیدرزاکسنی هستیم، ما مسلمان هستیم. ما خود را مستقل از این که از کدام کشور آمده‌ایم تعریف می‌کنیم.» به گفته او، این اتحادیه  منابع مالی خود را دارد و از هیچ منبعی در خارج از کشور تأمین نمی‌شود.

امام الدین کوسور از هانوفر نمایندگی هیأت مدیره ۱۱ نفره این اتحادیه را بر عهده دارد که نیمی از آن را زنان تشکیل می‌دهند. اعضای اتحادیه می‌خواهند برای رسمیت بخشیدن به آن اساسنامه‌ای تدوین کرده و حق عضویتی برایش تعیین کنند.

دولت ایالتی نیدرزاکسن اعلام کرده می‌خواهد، همکاری با اتحادیه "دیتیب" را با وجود انتقادهای زیادی که به دلیل نزدیکی به دولت ترکیه به آن می‌شود ادامه دهد.

اتحادیه "دیتیب" که نمایندگی برخی مساجد را در نیدرزاکسن و برمن بر عهده دارد می‌گوید، ۸۵ مسجد و حدود ۱۶۰هزار مسلمان را نمایندگی می‌کند. اتحادیه "شورا" نیز می‌گوید، نماینده ۸۸ تشکل مربوط به مساجد ایالت نیدرزاکسن است. در نیدرزاکسن روی هم حدود ۳۰۰هزار مسلمان زندگی می‌کنند.

کد خبر 429985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha